Afgelopen week is de AH Grotenhuijs in Vorden een plaatjesactie gestart samen met de vereniging Oud Vorden, waarbij t/m 10 mei een geheel album vol met foto’s van de geschiedenis van het dorp Vorden, Wichmond en Kranenburg gespaard kan worden. De voetbalvereniging Vorden komt in deze spaaractie maar liefst drie keer voor op een foto, want zowel van de beide voorlopers, Blauw-Wit en Hercules, als van het 1e elftal van v.v. Vorden uit 1931 is een plaatje/foto in het boek opgenomen. Klanten van de AH krijgen in deze periode van 10 weken bij iedere 10 euro aan boodschappen 4 plaatjes en in totaal zijn er 301 plaatjes in omloop die in het 38 pagina’s tellende boek verzameld kunnen worden. Wij wensen onze sponsor AH en onze collega vereniging Oud Vorden veel succes en plezier met deze actie en bij deze kun je hieronder nog even genieten van de drie historische plaatjes van de voetbalvereniging.

De allereerste voetbalvereniging uit Vorden was LBB (Little But Brave) en heeft van 1911 t/m 1913 een aantal seriewedstrijden gespeeld. In het archief van v.v. Vorden en ook van Oud Vorden is geen foto bekend van deze voetbalclub. In 1916 werd Blauw-Wit opgericht en zij hebben t/m 1924 regelmatig aan seriewedstrijden mee gedaan en waren van 1920 t/m 1924 aangesloten bij de GVB . Bekende spelers van dit Blauw Wit waren o.a. Henne Albers, Piet Nipius en Jan Eggink.

In 1926 richten een aantal enthousiaste jonge jongens de voetbalclub Hercules op, maar zij hebben nooit officiële competitiewedstrijden gespeeld en waren ook niet aangesloten bij de bond. Wel speelden zij ook regelmatig seriewedstrijden (meerdaagse tournooien tijdens feest- en zomerdagen) en op onderstaande foto staat het team als winnaar van het toernooi in Hengelo Gld in 1929 (de bijbehorende lauwerkrans ligt nog in de vitrine van de bestuurskamer). Van deze groep met o.a. de gebroeders van Ark, Henk Eggink en ‘Kuch’ Wentink gingen er uiteindelijk een groot aantal in 1929 ook bij v.v. Vorden voetballen.

In 1929 werd v.v. Vorden opgericht en de voetbalvereniging ging spelen in een geel-zwart tenue. Zij kregen op de veldslagweg/lindeseweg een vast veld toegewezen en op onderstaande foto is het 1e elftal uit 1931 te zien met o.a. Massy Wentink, Lambert Rouwenhorst, Rinus Pardijs en Henk ‘van de Empo’ Embsroek.