Vorden, 6 september 2017 – Gisterenavond heeft Vorden 1 een oefenwedstrijd tegen HC’03 in Drempt met 0-1 gewonnen. Door een doelpunt van Ate Barendsen kwam in de 25e minuut de einduitslag al op het scorebord te staan, maar dit was vooral te danken aan drie schitterende reddingen van de 16-jarige debutant en JO19-1 keeper Esli Lindenschot. Ook in de 2e helft, toen de vaste en 22-jarige keeper Robin Verstege weer onder de lat stond,  kwam HC’03 met een vrije trap precies op de kruising nog een keer dichtbij een doelpunt en kon een lage voorzet op 3 meter voor de doellijn niet verzilverd worden tot een treffer. Al met al was het een te gehaaste en rommelige wedstrijd van vorden-zijde, waarbij de geel-zwarten teveel kansen tegen kregen en alleen in de laatste fase van de 1e helft het verschil van twee klasse’s duidelijk naar voren kon brengen.

Vorden 1 begon de wedstrijd een kwartier later dan gepland aangezien de clubscheidsrechter uit Drempt iets verlaat was en wellicht was dit wel één van de redenen dat de ploeg van trainer Michel Feukkink ongeconcentreerd en slordig begon. Vanaf de aftrap werd er ‘in de breedte’ balverlies geleden en met één dieptepass werd een speler van HC’03 alleen voor de keeper gezet, maar door een prachtige reflex met de voet hield de 16-jarige Esli Lindenschot (in 2015 uit geroepen tot beste keeper van het internationale Wim Kuijpertournooi) zijn doel schoon. Ook in de 12e minuut kwam HC’03 goed door en werd er vanaf randje 16 een ziedend schot los gelaten dat wederom door keeper Lindenschot met een katachtige reflex in zijn linkerhoek schitterend tot corner werd verwerkt. Inmiddels kreeg Vorden 1 na een kwartier iets meer controle over de wedstrijd, waarbij de rol van de 19-jarige eerste jaar-senior Sven Mulder als rechtsback erg opvallend was. Snel, sterk in de duels, maar vooral constant overzicht houdend en zijn lichaam goed in balans houdend op het moment dat hij na een balverovering de voortzetting in moest zetten. In de opstelling Lindenschot, Mulder, Kortstee, Abbink (B), Abbink (S), Oosterhuis, Böhmer, van der Veen, Barendsen, Hiddink, Horstman kwam het 1e elftal steeds meer aan het voetballen toe en op de prima grasmat van het verlichte 3e veld in Drempt kon er vooral aan de linkerkant met Sam Abbink en Daan Horstman naar hartenlust over de grond aangevallen worden. Vorden 1 kreeg ook kansen in het resterende gedeelte van de 1e helft, want tot drie keer toe werd na een goede aanval over meerdere schijven ‘de man’ rond het 16-metergebied vrij gespeeld maar zowel Roy Böhmer, Ate Barendsen als Frank Hiddink schoten in deze kansrijke positie over. In de 25e minuut was het wel raak toen via de linkerkant een voorzet over de keeper bij de 2e paal viel en daar Ate Barendsen met een ‘karate-sprong’ de bal tot doelpunt promoveerde.

In de tweede helft werden Esli Lindenschot, Abbink (B), Sven Mulder en Bas Kortstee gewisseld voor Robin Verstege, Bart Stokman, Guido Beernink en Tom klein Kranenberg en speelde het 1e elftal met een opvallend en nieuw centraal duo achterin, namelijk Koen Oosterhuis en Gijs van der Veen. Het middenveld werd gevormd door Roy Böhmer, Guido Beernink en Ate Barendsen, maar al met al werd het veldspel in deze 2e helft steeds gehaaster en slordiger. HC’03 bleef prima in de wedstrijd en door hun inzet en (vooral) slidings was er nogal eens irritatie bij de vordense ploeg, maar doordat er teveel verkeerde keuze’s werden gemaakt, slordig en onnauwkeurig werd ingespeeld en in de haast en ijver nogal eens een combinatie niet soepel liep, nodigde Vorden de fusieclub uit Drempt en Keppel ook uit om met inzet en duels de strijd aan te blijven gaan. HC’03 kwam er zelfs nog een paar keer goed door heen en in de 65e minuut kreeg het zelfs een opgelegde kans toen een lage voorzet van rechts vanaf de achterlijn prima voor het doel werd gebracht en vanaf drie meter zo ingetikt kon worden. De paars-witte schutter kreeg het echter voor elkaar om de bal over te schieten en zodoende bleef de stand 0-1.

Bij een dergelijke avond- en oefenwedstrijd is er natuurlijk geen fotograaf aanwezig en moet er dus in de archieven gedoken worden om een passende foto te vinden. Voor een wedstrijd tegen HC’03 kom je dan automatisch uit bij de wedstrijd op 3 juni 2012, want vijf jaar geleden speelde beide clubs de finale van de nacompetitie op het veld van PAX in Hengelo. Vorden 1 won toen deze strijd voor 1000 toeschouwers met 3-2 van HC’03 en promoveerde naar de 3e klas van waaruit drie jaar later in 2015 ook nog weer eens werd gepromoveerd naar de 2e klas. Wat opvalt aan deze foto’s is dat destijds, vijf jaar geleden,  Vorden 1 met maar liefst 8 spelers aan trad die nu nog steeds in het 1e spelen, namelijk Robin Verstege (toen 17), Sam Abbink (toen 18), Daan Horstman (toen 18), Frank Hiddink (toen 20), Roy Böhmer (toen 20), Wiebe de Jong (toen 19), Stefan Eggink (toen 24) en Bart Stokman (toen 21). Van de toenmalige 15 1e elftalspelers zijn de routiniers Eric Oldenhave, René Nijenhuis en Dennis Wentink in de daarop volgende drie seizoenen vervangen en zijn  Micha Bolink (toen 25), Don Rouwen (toen 19), Rick Schröer (toen 19)  en Bas Boers (toen 18)  inmiddels naar het 2e elftal gegaan. Deze 7 plekken zijn in de laatste vier jaar opgevuld door spelers uit de jeugd zoals Ate Barendsen, Koen Oosterhuis, Gijs van der Veen, Bas Abbink, Siebren Bijenhof, Mike van Lingen en Bas Kortstee. Het is mooi om te zien dat dit proces met Tom klein Kranenberg (20) en spelers uit de JO19-1 zoals gisterenavond met Guido Beernink en Sven Mulder gewoon door gaat.