Sinds 2014, toen de gemeente Bronckhorst het privatiseringsproject heeft opgeleverd en het onderhoud en beheer van alle 48 velden op de 13 buitensportaccommodaties in handen kwamen van de verenigingen zelf, is de voetbalvereniging Vorden zelf verantwoordelijk voor de velden van Sportpark ‘t Grote Veld. Op hetzelfde moment is de Stichting SBV (Sport Beheer Vorden) opgericht, die namens v.v. Vorden het beheer en onderhoud van de velden in haar portefeuille kreeg, maar vanaf het begin samen met de vrijwilligers van onze club dit heeft uitgevoerd. Voor de grote klussen (maaien, prikken, bezanden, beluchten, groot onderhoud) is een aannemer in de hand genomen, maar vanaf het begin is het beleid zodanig geweest dat er stapje voor stapje meer onderhoudswerkzaamheden in eigen beheer komen. Het sproeien (behoorde ook al tot de eigen werkzaamheden voor de privatisering), het bijzaaien, het bemesten, het ‘snijden/slitten’  zijn zo van die werkzaamheden die onder leiding van Johan Verstege van de Stichting SBV in de afgelopen jaren door vrijwilligers van v.v. Vorden zelf zijn gedaan. Sinds een aantal jaren is er een speciale ‘veldploeg’ wie op dinsdagmorgen speelschade hersteld op alle drie velden en vanaf vorige week heeft de club zelfs een eigen maaimachine aangeschaft. In de gehele periode maart/april t/m oktober/november zal er twee keer in de week op alle drie velden en de oefenhoek gemaaid worden en de ‘maaiploeg’ ging afgelopen week op de foto met de tractor en nieuwe maaimachine samen met leverancier en sponsor LMB uit Vorden en leverancier Major Equipment uit Dedemsvaart.

Het zelf kunnen maaien levert niet alleen financieel een enorm voordeel op, maar het houdt ook in dat er ‘op maat’ gemaaid kan worden en op zelf geplande tijdstippen. Nu wordt er natuurlijk vooraf ingepland op welke dagen de externe partij de maaibeurten uitvoert, maar mocht het net op deze dag flink regenen of zijn er andere omstandigheden waarom het niet door kan gaan, dan wordt er een beurt overgeslagen. Johan Verstege is nu met zijn ploeg met vrijwilligers zelf aan zet en kan dus op de ideale en gewenste tijdstippen de maaibeurt uitvoeren. Door de hoge bezettingsgraad en dus het tekort aan een speelveld is het nog eens extra belangrijk dat de velden extra goed onderhouden worden. Wij hebben hier de laatste jaren, sinds de privatisering, al enorme stappen in gemaakt, maar dat zal nu nog weer extra het geval zijn. Door de komst van de tractor kunnen we nu weer zelf ‘slepen’ en ‘slitten/snijden’, want naast een maaimachine hebben wij ook een slitter en een sleepnet tot onze beschikking, waarmee dus het onderhoud zelf gedaan kan worden.

Wij zijn zeer content met deze uitbreiding, maar nog meer met de toezegging van enkele (nieuwe) vrijwiligers om deze werkzaamheden ook uit te gaan voeren. Officieel staat op dit moment de ‘veldploeg’ in het organogram als groep vrijwilligers wie op dinsdagmorgen dus herstelwerkzaamheden uitvoeren, maar vanaf deze maand is deze groep hernoemd naar ‘veldonderhoudsploeg’ en zijn onderstaande vrijwilligers op de foto toegevoegd aan deze groep om naast de herstelwerkzaamheden op dinsdagmorgen ook twee keer in de week de velden te maaien en regelmatig de velden te ‘slitten’ en te ‘slepen’.

Naast de vrijwilligers staan op onderstaande foto de heren Jan Eskes en Bennie Hietbrink van onze sponsor en tractorleverancier LMB en de heer Johannes Ballast van Major, de leverancier van de maaier. Bij deze willen wij beide leveranciers bedanken voor de prettige samenwerking en steun en bedanken wij tevens de ‘veldonderhoudsploeg’ voor al hun inzet en energie en wensen wij hun veel succes en plezier met de nieuwe maaier.

LMB

Major Equipment