Al 25 jaar lang heeft de KNVB afdeling Oost op de zondag twee 2e klasse gehad en altijd was dit 2I en 2J. De onderverdeling van deze 2 klassen kon grofweg gemaakt worden tussen clubs uit Gelderland (2I) en Overijssel (2J) waarbij natuurlijk wel eens een uitzondering gemaakt moest worden wanneer het aanbod niet precies verdeeld kon worden. Zo heeft Vorden 1 de afgelopen 7 seizoenen in de 2e klasse I gespeeld, maar bijvoorbeeld Voorwaarts Twello en WSV Apeldoorn in haar competitie gehad en speelde Grol het afgelopen seizoen in de overijsselse 2e klasse J.  Voor het komende seizoen is Vorden 1 wel in de 2e klasse I gebleven, maar heeft de KNVB alvast een voorschot genomen op de ontwikkelingen in de komende 2 seizoenen, waarbij veel clubs (ook in Twente) naar de zaterdag gaan en de piramide topzwaar is geworden . De ploeg van trainer Wouter Schouten is voor het komende seizoen verrassend genoeg ingedeeld bij vooral Twentse verenigingen. In de ‘Gelderse’ 2e klasse, waarin Vorden dus altijd heeft gespeeld, is naast Vorden ook Eendracht Mook vertrokken (naar Zuid), en NEC amateurs (zaten in Zuid I) en Theole Tiel (zaten in West I) hiervoor in de plaats gekomen en heet in het vervolg trouwens 2H. Bij Vorden 1 in de 2e klasse I zal de reis 11 keer via de A1 richting Twente gaan (Albergen, Geesteren, Hengelo (OV), Enschede, Reutum, Denekamp en Lemelerveld), 1 keer richting Deventer (Schalkhaar) en ……… 2 keer met de fiets, want zowel promovendus AZC (Zutphen) als WItkampers (Laren) zijn in deze klasse ingedeeld!

Indeling 2e klasse H en 2e klasse I KNVB afdeling Oost – zondag

2H 21-22 2I 21-22
1 NEC (amateurs) 1 (zuid) v.v. VORDEN 2I
2 SDOUC 2I Bon. Boys 2J
3 Union 2I Witkampers 3e
4 DVC’26 2I Schalkhaar 2J
5 VVG’25 2I ATC’65 2J
6 DIO 2I Eilermark 2J
7 Theole Tiel 2 (west 1) FC Suryoye – M. 2J
8 Spero 2I Lemelerveld 2J
9 Grol 2J BWO 2J
10 Varsseveld 2I SDC’12 2J
11 DCS 2I AZC 3D
12 Beuningse Boys 3e De Tukkers 3A
13 OBW 3e Reutum 3A
14 STEVO 1e

Nieuwe tegenstanders voor Vorden 1

Voor ons 1e elftal zal het komende seizoen voor de eerste keer zijn in 93 jaar dat zij uit komen tegen ATC’65 en BWO uit Hengelo (OV), Eilermark en FC Suryoye uit Enschede, Schalkhaar, Lemelerveld, SDC’12 uit Denekamp, de Tukkers uit Albergen, STEVO uit Geesteren en Reutum. De drie clubs uit onze regio AZC, Witkampers en Bon. Boys hebben wij eerder getroffen in competitie-verband, maar Witkampers en Bon.Boys nog nooit op dit niveau. Het zal dus wel even wennen zijn tegen deze ‘nieuwe’ tegenstanders, waarbij vooral de grote verenigingen als STEVO, SDC’12, Schalkhaar, ATC’65, Bon.Boys (allen met meer dan 1000 leden) het meest in het oog springen. Lemelerveld, BWO, AZC, Witkampers en de Tukkers zijn qua grootte vergelijkbare verenigingen als Vorden en Eilermark en Reutum behoren tot de kleinste verenigingen (qua ledenaantal) uit 2I.

Streekderby’s in 2I

Voor v.v. Vorden staat sinds drie seizoenen de streekderby tegen AZC weer op het programma. In de afgelopen 10 jaar is deze ontmoeting uitgegroeid tot prachtige voetbalwedstrijden met veel publiek, sensatie en flinke uitslagen. AZC kwam in 2014-2015 bij ons in de 3e klasse C en Vorden werd dat seizoen kampioen en AZC promoveerde naar de 2e klas via de nacompetitie. Nadat AZC eerst een jaar in 2J (Overijssel) had gespeeld, kwamen beide ploegen elkaar zowel in 2016-2017, 2017-2018 en 2018-2019 weer tegen in de 2e klasse I. AZC degradeerde naar de 3e klas, maar heeft na drie seizoenen de weg naar boven weer ingeslagen.

De Witkampers uit Laren zijn voor het eerst in haar 92-jarig bestaan gepromoveerd naar de 2e klas en maken dus net als Vorden in 2015 hun debuut op dit niveau. Witkampers is Vorden voor het laatste tegen gekomen in 2013-2014, het seizoen in de 3e klas waarbij met PAX, Vorden, Ruurlo, HC’03 en Witkampers er sprake was van de ‘koningsklasse’ van de Achterhoek. Witkampers degradeerde dat seizoen, maar kwam direct daarna weer terug in de 3e klasse, waar inmiddels Vorden was vertrokken naar de 2e klas. Na zeven seizoenen komen de beide dorpsclubs elkaar nu weer tegen in de Twentse 2e klasse!