Kent u dat gevoel? Als iets te mooi lijkt om waar te zijn en je voortdurend de neiging hebt om over je schouder te kijken? Zo vlak voor de aanvang van het nieuwe voetbalseizoen kan ik niet ontkennen dat ik een paar keer heb gedacht: het zal toch niet gebeuren dat het alsnog wordt afgeblazen. Want na 17 maanden zonder normale voetbalcompetitie is het bijna niet te bevatten, dat het gewoon weer mag: normaal trainen, bestuursvergaderingen organiseren, een biertje in de kantine en met vrienden een wedstrijd voetballen. Iets wat voor corona zo vanzelfsprekend was.

Anders dan toen is alleen de anderhalve meter afstand. Die coronabasismaatregel blijft van kracht voor het gebruik van kantines en het publiek langs de lijn. Pas op 20 september wordt bekend gemaakt wat daarmee gebeurt. Blijven de besmettingscijfers laag, dan bestaat er een kans dat het demissionair kabinet besluit dat Nederland terug mag naar normaal. Ook verschaft het dan meer duidelijkheid over de regels rond het toegangsbewijs. Nu hoef je bij het betreden van een sportaccommodatie GEEN test- of vaccinatiebewijs te tonen.

Eerst maar eens genieten van de start van een lang en mooi voetbalseizoen. Bij de KNVB zijn we daar optimistisch over. Los van het feit dat het amateurvoetbal nooit een besmettingshaard is geweest, is het overgrote deel van de bevolking inmiddels gevaccineerd en/of heeft antistoffen aangemaakt.

Met die wetenschap hebben 62.388 teams zich ingeschreven voor deze competitiestart. Op 1,3 procent na evenveel als in het seizoen 2019/20. Een groter compliment kunnen de clubs in het amateurvoetbal niet krijgen. Die hebben er werkelijk alles aan gedaan om de leden tijdens de lockdowns bij het verenigingsleven te blijven betrekken, voetbalplezier overwint het virus.

Ik neem ik u daarom alvast mee naar een aantal belangrijke momenten voor dit seizoen:

1. Voetbalpiramide
Vanaf september start een groot onderzoek naar de toekomst van het amateurvoetbal in Nederland. Hierin staat één vraag centraal: Moeten we nog blijven voetballen zoals we dat nu doen? Want door de verschuivingen binnen het zaterdag- en zondagvoetbal groeien de competities scheef. Zo zijn er voor de 4de en 5de klasse amateurs in sommige regio’s nauwelijks meer competities te organiseren. Om die reden is horizontaal overstappen al mogelijk gemaakt. Nu gaan we kijken naar een brede aanpak, waaronder enquêtes onder clubbestuurders, scheidsrechters, trainers en spelers. Op basis van die uitkomsten wordt er in het voorjaar 2022 een besluit genomen.

2. Gebrek aan scheidsrechters steeds groter
Doordat de opleiding van nieuwe KNVB-scheidsrechters door corona heeft stilgelegen is er een schrijnend gebrek aan arbiters (ieder speelweekend moeten er circa 32.000 op de velden staan). De nood loopt zo hoog op dat het zelfs een uitdaging wordt om de eerste elftallen te bezetten. Om die reden starten we met een meerjarige wervingscampagne om club- en bondsscheidsrechters te vinden én te behouden.

3. Meer vrouwen in het voetbal
Met dat doel voor ogen is de KNVB onder meer samen met sponsor ING de Sarina Wiegman Scholarship gestart. Een opleidingsinitiatief waarmee we veel meer vrouwen willen inspireren om voetbaltrainer, -bestuurder en scheidsrechter te worden. Daarnaast hopen we met diverse projecten binnen het programma, waaronder Ons voetbal is voor iedereen, om racisme en discriminatie in het voetbal tegen te gaan en het inclusief en divers te maken.

We gaan er een mooi seizoen van maken. Heel veel plezier iedereen!

Jan Dirk van der Zee,

directeur amateurvoetbal KNVB