Vorden, 1 juni 2017 – Terwijl de afronding van het seizoen er bijna op zit, zijn wij op de achtergrond druk bezig met de voorbereidingen op het nieuwe seizoen. Een seizoen dat een grote verandering teweeg gaat brengen, want naast de vernieuwde spelopzet bij de F pupillen (JO9 en JO8), zal ook de speelkalender na meer dan 50 jaar flink gewijzigd worden. Er is al een paar keer over gesproken en wij hebben er ook al iets van kunnen lezen, maar wat houdt het nu precies in en wat zijn de gevolgen voor bijvoorbeeld de jeugdspelers en ouders wat betreft start van de trainingen, start van de beker- en competitie enz. ? Bij deze alvast een eerste informatieronde over de speeldagenkalender van het seizoen 2017-2018.

De grootste verandering zit hem in het feit dat de start van de competitie pas in het laatste weekend van september, 23/24, gepland staat in plaats van begin september. Ter voorbereiding op de competitie vinden in de eerste drie weekenden van september (2/3, 9/10 en 16/17) de bekerpoulewedstrijden plaats. Deze latere start van de competitie houdt tevens in dat ook de trainingen 2 á 3 weken later starten als de laatste jaren het geval is. Zo beginnen de selectie-elftallen (A-categorie) in de week van 13-19 augustus met de trainingen en zullen alle andere teams starten vanaf maandag 21 augustus en beginnen de jongste pupillen (5 t/m 10 jaar) met de eerste woensdagmiddagtraining op woensdag 23 augustus. De schoolvakanties (basis en voortgezet) voor onze regio Midden staan dit jaar gepland van 8 juli t/m 20 augustus en dus zullen voor de meeste teams (B-categorie) de trainingen beginnen in dezelfde week als dat men weer naar school moet.

Er zit vanaf komend seizoen niet of nauwelijks verschil meer in de kalenders van de jeugd- en seniorenelftallen en ook niet tussen A- en B-categorie. Behalve natuurlijk de teams die uit komen in een competitie met 14 teams ipv 12 zijn er extra weekenden gepland. Zo beginnen alle teams dus op 23/24 september met de competitie, staat er voor iedereen op 21/22 oktober het eerste inhaal/bekerweekend gepland en start voor alle teams de winterstop na het speelweekend van 9/10 december.

Na de winterstop begint de eerste speelronde in 2018 op 17/18 februari met daarna een beker/inhaalweekend en vanaf 3/4 maart gaat de competitie dan weer verder tot en met het weekend van 26/27 mei. In deze voorjaarsreeks zijn tijdens de carnavals- en meivakantie beker- en inhaalwedstrijden gepland en is er tijdens de pasen een vrij-inhaalweekend gepland. De nacompetitie en bekerfinales staan in de eerste 2 weekenden van juni op de rol.