Vorden, 29 oktober 2017 – Vorden JO15-1, Ruurlo JO15-1, Vorden JO13-1 en de Tukkers JO13-1 speelden gisteren rond het middaguur tegen elkaar op Sportpark ‘t Grote Veld. Het was jeugdvoetbal in optima forma, met ‘alles d’rop en d’ran’. Vorden JO15-1 staat bovenin in de 1e klas en de JO13-1 speelt nu alweer voor het 3e achtereenvolgende seizoen in de hoofdklasse en dat houdt in dat onze vordense spelers tussen de 11 en 15 jaar op een behoorlijk, voor vordense begrippen hoog niveau,  wekelijks aan de bak moet. Dat resulteert in fraaie wedstrijden, prima niveau, mooie ontwikkeling en aantrekkelijk spel om naar te kijken. Gisteren was dit wederom het geval en heeft Johan Bolink de wedstrijd tussen Vorden en Ruurlo JO15 ook nog eens vastgelegd in een fraaie reportage.

Vorden en Ruurlo zijn de laatste 10 jaar met hun jeugdafdeling langzaam omhoog geklommen en hebben inmiddels met hun hoogste teams het niveau van de 1e klas behaald, waarbij Ruurlo met de JO17-1 en JO13-1 zelfs Hoofdklasse speelt en Vorden dit met de JO13-1 al drie jaar flikt. Mooi om te zien dat beide dorpsclubs met een enigszins dezelfde achtergrond (altijd onderafdeling/4e klas gespeeld met het 1e elftal en met de jeugd 2e of zelfs 3 klas) toch langzaam aan de weg omhoog hebben ingeslagen met goede (eigen) jeugdtrainers en vooral ook goede spelers. Het is dan extra mooi dat in een 1e klas van de JO15-1 met o.a. Bon. Boys, Twenthe Goor, Victoria Boys, FC Eibergen, Rood-Zwart en ATC, juist de beide buurtclubs na 5 wedstrijden een ‘topwedstrijd’ spelen in deze klasse om de 1e plaats. Het werd een prachtige wedstrijd met die typische ‘twee helften met twee gezichten’ wat je zo vaak ziet bij jeugdvoetbal. Vorden JO15-1 was de 1e helft de bovenliggende partij met prima positiespel en vliegensvlugge uitbraken na balverlies van Ruurlo. De ruststand was maar liefst 4-1 ook al omdat Vorden uit twee ‘dode spelmomenten’ nog eens toe sloeg door een vrije trap en een kopbal uit een corner. Na de rust waren de rollen geheel omgedraaid. Terwijl het in de eerste 10 minuten nog redelijk gelijk op ging, werd het na de 4-2 in de 45e minuut een complete stormloop van Ruurlo. Vorden kwam niet meer uit haar eigen 16-metergebied, Ruurlo won alle duels op het middenveld en van het positiespel in de 1e helft was bij Vorden niets meer te zien. De sensatie hing in de lucht, maar de eindstand werd uiteindelijk 4-4 waarbij Ruurlo als morele winnaar na een 4-1 achterstand van het veld liep. Mooie pot jeugdvoetbal, mooie strijd en veel leermomenten op een mooi niveau.

Op hetzelfde moment speelde op het andere veld de JO13-1 haar 5e competitiewedstrijd in de Hoofdklasse tegen de Tukkers JO13-1. Vorden JO13-1 speelt voor het 3e achtereenvolgende seizoen in deze klasse waarin o.a. FC Trias, Longa ’30, Vogido, Tubantia, Losser en Oranje Nassau de tegenstanders zijn en …. Ruurlo. Vorige week had de JO13-1 nog een bekerwedstrijd met 5-4 gewonnen van FC Twello en wellicht hadden de jongens en meisje van JO13-1 dit zelfvertrouwen meegenomen naar gisterenmiddag, want zij speelden tegen de Tukkers een prima wedstrijd. Na de rust werd het keurig 1-0 en 2-0 maar toen 10 minuten voor tijd de Tukkers JO13-1 een opbouw van Vorden genadeloos afstrafte werd het nog weer spannend. De Tukkers gingen ‘alles of niets’ spelen en gingen ook fysiek de grens opzoeken om zodoende toch balbezit af te dwingen. Mooi om te zien dat de spelers van Vorden JO13-1 juist ook in deze fase de voetballende oplossing bleven zoeken en hier, ondanks de hevige tegenstand, ook een aantal  keren goed uit kwamen. Het resulteerde zelfs in een uitgespeelde aanval die uiteindelijk door Senna van der Pol tot de 3-1 eindstand leidde. Ook een fraaie wedstrijd op ons Sportpark met keurige oplossingen, goede keuze’s onder weerstand op een hoog niveau.

Klik hieronder op de foto van Vorden JO15-1 om naar de reportage van Johan Bolink te gaan van Vorden JO15-1 – Ruurlo JO15-1.