De voetbalorganisatie en het aanbod aan competitiewedstrijden in de jeugdafdeling is de laatste 4 jaar door de KNVB geheel op zijn kop gezet. Terwijl er vanaf 1978 (daarvoor werd er gevoetbald door pupillen op een heel veld met een pupillenlat …) gekozen is voor halve veldjes en 7 tegen 7 voor de F- en de E-jeugd, is er bij de junioren en pupillen daarna bijna 40 jaar sprake geweest van een stabiele situatie en traditioneel voetbalaanbod met halve veldjes van 6 t/m 10 jaar en veldvoetbal van 11 t/m 18 jaar. Je had F-, E-, D-, C-, B- en A jeugd en daarmee was altijd duidelijk op welke leeftijd je in welke categorie je kwam te spelen. OK, er kwamen wel enkele kleine wijzigingen, zoals het invoeren van de landelijke competities (SHELL) bij de A1, B1 en C1 in 1995, de mogelijkheid om halverwege het seizoen opnieuw in te delen, de zogenaamde voorjaars- en najaarscompetitie in 2007, verschil tussen A- en B-categorie en daarom bij vele jeugdteams onbeperkt wisselen, maar het duurde tot 2016 voordat er echt grote rigoureuze veranderingen doorgevoerd werden door de KNVB en er vooral werd gekeken naar nieuwe wedstrijdvormen, logische veldafmetingen en evenredige indelingen.

Deze veranderingen zijn gebaseerd op het voetballende kind en hoe hij/zij optimaal plezier beleeft aan het voetballen in een veilige omgeving en hoe hij/zij zich daarbinnen ontwikkelt, aldus de KNVB in 2015. En zodoende kwamen er ineens teams per geboortejaar ipv twee-jaar en aangegeven als Onder 7, Onder 8 en Onder 9, en werd er 4 tegen 4, 6 tegen 6 en 8 tegen 8 gespeeld op veldjes met doeltjes met speciale afmetingen, die zaterdagmorgen altijd met pionnetjes uitgezet dienen te worden. En het komende seizoen komt hier nog een laatste verandering bij, namelijk het ‘4 fasenmodel’. Alle teams vanaf JO7 t/m JO12 (zij spelen allemaal nog op aangepaste velden) worden vier keer per seizoen opnieuw ingedeeld in een competitie en deze blokken worden telkens in vijf of zes weken afgehandeld. Alle teams spelen minimaal 24 wedstrijden in een seizoen, maar aangezien er een speciale wedstrijdenkalender is (zonder bekervoetbal) is er naast deze competitiewedstrijden ook genoeg ruimte voor bijvoorbeeld zaalvoetbal in de winterstop en vrije zaterdagen tijdens de schoolvakanties.

Er worden geen standen bijgehouden en er zijn dus ook geen kampioenen en degradanten. De uitslagen van de wedstrijden worden wel geregistreerd (maar niet gepubliceerd) omdat na vijf weken wel weer een nieuwe poule gevormd dient te worden en er n.a.v. deze uitslagen wel gekeken wordt naar evenredige indelingen.

Bij v.v. Vorden hebben wij dit nieuwe seizoen 2 JO12 teams, 1 JO11, 2 JO10, 2 JO9 en 1 JO8 en deze teams worden allemaal ingedeeld in een poule/competitie van 6 teams en spelen de eerste vijf zaterdagen van dit nieuwe seizoen de eerste fase. Op zaterdag 5, 12, 19, 26 september en 5 oktober wordt dus de eerste fase afgehandeld en daarna zijn er twee vrije zaterdagen (10 en 17 oktober Herfstvakantie) en dan begint fase 2 met wedstrijden op 24 en 31 oktober en 7,14,21 en 28 november. Nogmaals, er is dus geen bekervoetbal voor deze teams en zij starten dus allemaal op zaterdag 5 september met de eerste fase!

infographic-pupillenvoetbal-2020-2021