Vorden, 22 maart 2018 – Vorden JO15-1 heeft gisterenavond met 1-1 gelijk gespeeld tegen de koploper in de Hoofdklasse FC Trias JO15-1. Door met 4-3 te winnen na ‘shoot-outs’ plaatsten de geel-zwarten van trainer Dion Kruip zich voor het tweede achtereenvolgende seizoen voor de halve finale van de Achterhoek Cup. Vorden JO15-1 speelt nu op 4 april de halve finale tegen de winnaar van Sp. Eibergen tegen VIOD Doetinchem. Zowel de halve – als de finale zelf worden op neutraal terrein gespeeld, nl. sportpark Dichteren in Doetinchem, de thuishaven van de organiserende vereniging VIOD.

Vorden JO15-1 had zich overtuigend geplaatst voor de kwartfinale door twee weken geleden met 3-0 te winnen van DVC’26 JO15-1. Tegenstander FC Trias had OBW met 4-0 verslagen en  was een ‘oude bekende’ want ook in de poulefase was Vorden deze ploeg al tegen gekomen. De samen met Grol bovenaan staande ploeg in de Hoofdklasse (met o.a. HHC Hardenberg, Sparta Enschede, FC Winterswijk en SDC’12)  was dan ook de favoriet voor deze wedstrijd tegen 1e klasser Vorden, maar de 1-1 eerder dit seizoen gaf Vorden voldoende vertrouwen om er vol voor te gaan.

Het werd een heerlijke open wedstrijd zoals je bij de jeugd graag wilt zien, met twee aanvallende, gedreven, enthousiaste en leuke ploegen. FC Trias had vooral in de as een paar erg sterke voetballers staan met een uitstekende keeper, een prima laatste man en een bewegelijke, handige mid-mid. In de voorhoede had het veel dreiging en individuele klasse, maar toch was het Vorden JO15-1 dat de eerste 20 minuten de bovenliggende partij was. Met de zeer gedreven en altijd in beweging zijnde middenvelder Sven Groot Wassink en aanspeelpunt en makkelijk wegdraaiende ‘ontdekking van het seizoen’ Thijmen van Dijk kwam de JO15-1 sterk uit de startblokken. Met invaller Joris van Zeeburg uit de JO13-1 op de linksbuitenplaats kreeg het ook een aantal kansen en één daarvan werd in de 15e minuut benut: 1-0. In de laatste 10 minuten van de 1e helft kwam de wedstrijd meer in evenwicht en kwam ook FC Trias drie keer gevaarlijk door, maar keeper Thomas Oonk hoefde maar één keer in actie te komen toen hij een gevaarlijk inzet tot corner verwerkte, en de andere twee keer ging de bal over het doel.

In de tweede helft was het begin wederom voor Vorden JO15-1, maar FC Trias begon na een minuut of 10 flink aan te dringen. Het zette Vorden JO15-1 steeds meer onder druk en begon ook het tempo op te schroeven. Vorden was al een paar keer goed weg gekomen door o.a. een bal van de doellijn te schieten en een schot op de paal vanaf 7 meter, maar 10 minuten voor tijd was er toch de op dat moment verdiende 1-1. De laatste 10 minuten probeerde FC Trias de beslissing te forceren en ging op zoek naar de winnende treffer, maar Vorden JO15-1 verdedigde erg goed en was niet alleen sterk in de duels maar anticipeerde ook goed en liepen goed mee ‘met de beweging’ en zorgden er zodoende voor dat er geen echte grote kansen meer kwamen. Vorden JO15-1 behaalde zodoende een zwaar bevochten maar keurig en verdiend gelijkspel en kon zich op maken voor de shoot-outs, die uiteindelijk de beslissing moesten brengen in deze kwartfinale.

Binnen 12 seconden tot een doelpoging komen, dribbelend vanaf de rand van de cirkel tot aan de keeper en pas op de goal mogen schieten als je binnen de 16-meter bent …. dat is de opdracht bij een shoot-out. Het publiek, dat inmiddels massaal onder de overkapping achter het doel was gestaan gedroeg zich, zoals het bij een echte cupwedstrijd betaamt,  als ware ‘stuurlui aan de wal’  want iedereen wist natuurlijk wel ff hoe je dit klusje op moest lossen ….. ! Alleen op de keeper af komen en 12 seconden de tijd hebben om er over na te denken zonder dat een tegenstander in je buurt is …… alles wat simpel lijkt is het moeilijkste wat er is en dus ook ‘alleen op de keeper af komen’. Toch deden de spelers van Vorden en FC Trias het heel behoorlijk en lieten een paar keer zien hoe je dit spelonderdeel perfect dient uit te voeren. Een extra vermelding voor Bram Garritsen is hierbij op zijn plaats is want hij was de enige speler die de keeper aan de andere kant passeerde dan zijn natuurlijke sterke been en wachtte ook nog eens keurig totdat de keeper reageerde en op de grond viel.

Na vijf pogingen was de stand 3-3 en toen FC Trias de zesde poging mistte kon Vorden het afmaken in de gelijkmakende beurt. De keeper van FC Trias maakte de inzet van de thuisclub onschadelijk maar de scheidsrechter beoordeelde dat dit niet volgens de regels gebeurde en floot af voor een overtreding. Vorden won zodoende met 4-3 de shoot-outs en moet nu de andere kwartfinale op 28 maart tussen de beide 1e klasser FC Eibergen en hoofdklasser VIOD afwachten om te weten te komen wie de tegenstander is in de halve finale op 4 april as. De andere halve finale gaat tussen 1e klasser FC Zutphen (won gisterenavond met 2-5 van SDOUC) en de winnaar van Grol (hoofdklasse) en Varsseveld (1e klasse).

Vorden JO15-1 voor de aftrap tegen FC Trias: Mick, Sem, Bram, Thomas, Sander, Nosha, Thijmen. Zitten v.l.n.r. Floris (JO13-1), Niek, Bob, Ties, Tom, Jens, Sven.