Vorden, 23 mei 2018 – Door maar liefst met 9-0 te winnen van SJO Sp. Brummen-Oeken JO15-1 is Vorden JO15-1 gisterenavond ongeslagen kampioen geworden in de 1e klas. Met nog 1 wedstrijd te spelen is de ploeg van trainer Dion Kruip en leider/coach Jeroen Oonk niet meer te achterhalen voor de concurrenten Voorwaarts Twello JO15-1, Reünie JO15-1 en FC Winterswijk JO15-3 en kon op een druk bezocht Sportpark de (kinder)champagne, vuurwerk en bossen bloemen voor de dag gehaald worden. Komende zaterdag speelt het JO15-1 team haar laatste wedstrijd uit in Borculo tegen Reünie en zal het proberen om de ongeslagen status te behouden en zodoende een zeer geslaagd seizoen passend af te sluiten.

Het is dit seizoen voor het eerst dat de KNVB de 1e klas (net als de B-categorie) in heeft gedeeld in een najaars- en een voorjaarscompetitie. In tegenstelling tot de andere klasse’s in de A-categorie is er in de winterstop weer een nieuwe onderverdeling gemaakt en werden de 8 1e klasses in de afdeling Oost verdeeld over drie promotie 1e klasses en vijf ‘gewone’ 1e klasses. De bovenste vier ploegen (32 in totaal) van de najaarscompetitie mochten na de winterstop in de promotie 1e klasse (3) uit maken wie er als kampioen en nummer 2 zou promoveren naar de Hoofdklasse. Eindigde je in de najaarscompetitie op de 5e t/m 12e plaats dan werd je ingedeeld in één van de overige vijf voorjaars 1e klasses. Ook hier was een kampioenschap te verdelen alleen houdt dit geen promotie in naar een hogere klasse. De onderste twee ploegen van deze voorjaars 1e klasse degraderen naar de 2e klasse.

Vorden JO15-1 speelt nu alweer voor het vijfde achtereenvolgende seizoen in de 1e klas en kwam in de najaarscompetitie terecht in de zogenaamde twentse klasse met o.a. FC Eibergen, Twenthe Goor, Victoria’28 uit Enschede, Bon Boys uit Haaksbergen en ATC uit Almelo. Vorden speelde een behoorlijke competitie en verloor slechts drie keer, maar in het aan elkaar gewaagde linker rijtje met o.a. Witkampers en Ruurlo kwam het uiteindelijk te kort voor de 4e plaats aangezien het vier keer gelijk speelde. In de voorjaarscompetitie was het dit keer meer ingedeeld richting Deventer, Zutphen en Apeldoorn en won het in de 1e speelronde op een doordeweekse avond direct al heel fraai in de laatste minuut met 2-3 van Koninklijke UD JO15-1. In Twello werd het 2-2 tegen de naar later bleek grootste concurrent Voorwaarts Twello JO15-1. Ook FC Winterswijk JO15-3, dat ten koste van FC Winterswijk JO15-2 in de winterstop was gepromoveerd vanuit de 2e klasse, bleek een taaie tegenstander en in een aantrekkelijke gelijk opgaande wedstrijd werd hier een 1-1 gelijkspel tegen behaald.

Vorden JO15-1 bleef in April en Mei keurig haar wedstrijden winnen, speelde aanvallend, snel en met een prima positiespel en scoorde er ook nog eens flink op los. Aangezien concurrent Voorwaarts Twello JO15-1 afgelopen zaterdag onverwachts verloor van middenmoter PAX JO15-1, kon de ploeg van trainer Dion Kruip met nog een inhaalwedstrijd te goed, gisterenavond bij winst tegen Brummen-Oeken het kampioenschap behalen.

Zoals het een echte kampioenswedstrijd betaamt was het begin erg onrustig en zenuwachtig, maar toen in de 12e minuut de 1-0 viel kwam de vorden trein goed op gang. Met snel aanvalsspel werd via de combinatie steeds maar weer de vrije man gezocht en werden een paar zeer fraaie aanvallen goed afgemaakt. De teller stopte uiteindelijk bij negen,  waarbij aangetekend dient te worden dat tegenstander Brummen-Oeken keurig bleef voetballen en inzet bleef tonen, en toen scheidsrechter Bram Oplaat floot voor het eindsignaal kon het feest beginnen.

Een mooi seizoen met goede aantrekkelijke wedstrijden werd zodoende afgesloten met een mooi kampioenschap waarbij natuurlijk de beide leiders/trainers nog even een nat pak moesten halen, er onder de douche met kleren aan werd gefeest en de traditionele kampioensfoto’s niet ontbraken.

Klik op onderstaande foto’s voor de fraaie reportages van Johan Bolink en Rob Immink (waarvoor dank!).

Gefeliciteerd Ties, Bob, Jens, Nick, Nosha, Sem, Thomas, Mick, Dion, Jeroen, Sander, Sven, Thijmen, Bram en Tom met jullie behaalde kampioenschap!