achterhoekcup-logo-150626-v1

Vorden 22 september 2016 – Naast de standaardelftallen heeft de Achterhoek-Cup ook een editie voor de JO15-1 (C1) en één voor de standaard damesteams. Naast Vorden 1 speelt dus ook Vorden JO15-1 in de Achterhoek Cup en zij zijn dit seizoen ingedeeld in poule 6 met Longa’30, Ruurlo en HC’03. Gisterenavond was de eerste wedstrijd van dit seizoen en werd er gespeeld op het prachtige hoofdveld van de oranjehemden uit Lichtenvoorde. Tegenstander Longa ’30 werd keurig op 0-0 gehouden, waarbij in de eerste helft er zelf enkele kansen waren op een voorsprong tegen het C1 van Longa’30 dat in de middenmoot speelt van de 3e Divisie.

Vorden JO15-1 speelt in de 1e klas en dat is voor onze club een prima niveau met tegenstanders als SDOUC, OBW, Sp. Lochem en FC Zutphen. In de Achterhoek heb je verder nog een aantal ‘grote verenigingen’ waarvan bijvoorbeeld FC Trias en Grol een klasse hoger spelen in de Hoofdklasse en DZC’68 (11 JO15 teams), Longa’30 (8 JO15 teams) en AZSV (7 JO15 teams) zelfs 3 klasses hoger spelen, in de 3e divisie. In deze competitie spelen de 13-14 jarigen uit Lichtenvoorde tegen clubs uit Oss, Uden, Nijmegen, Wageningen en Groesbeek en strijden zij om het kampioenschap en promotie naar de landelijke 2e divisie.

Voor Vorden JO15-1, dat in de competitie met 7 uit 3 redelijk goed is begonnen, is de Achterhoek Cup en het opnemen tegen een zware tegenstander een prima meetmoment hoe het elftal er op dit moment voor staat. ‘Normaal gesproken moet je tegen dit soort tegenstanders constant achteruit lopen en speel je veelal met ‘de kont in de eigen 16-meter’, maar ik moet eerlijk zeggen dat wij het gisterenavond alleen al qua veldspel prima hebben gedaan. Wij durfden ook tegen Longa vooruit te verdedigen, hoog druk te zetten en veel tempo in de wedstrijd te brengen. Dan is het vaak wel afwachten hoe de ploeg het dan doet als zij in balbezit komen, want als het tempo hoog is en de tegenstander zwaar dan zie je vaak dat na twee of drie afspeelmomenten er reeds weer balverlies is’, aldus trainer Peter Jansen die samen met Björn Grotenhuijs en Hans Wullink iedere maandag- en woensdagavond de eerste groep van de JO15-1 (C1 en C2 trainen in één groep van 28) traint.

‘Maar de jongens hebben het ook in balbezit uitstekend gedaan en daarom was het echt genieten en werd het van beide kanten een hele mooie wedstrijd. In de eerste helft kregen wij zelfs drie goede kansen om op voorsprong te komen en konden wij ons prima staande houden tegen het goede C-team van Longa’30. In de 2e helft werden wij meer in de verdediging gedrukt, maar door veel meters te maken, elkaar rugdekking te geven en door te durven dekken , konden wij toch in de wedstrijd blijven en behaalden wij met 0-0 een prima resultaat tegen een sterke tegenstander.’

De volgende twee wedstrijden zijn tegen Ruurlo JO15-1, dat ook bij Vorden in de 1e klas speelt, en tegen HC’03 dat in de 2e klasse speelt met o.a. Concordia Wehl, Groessen en Sc Rheden JO15.

achterhoek cup 2015