Vorden, 14 juni 2017 – Vorden ‘Onder 21’ heeft de laatste twee seizoenen mee gedaan met de Euregio – Onder 21 competitie. Deze competitie is 14 jaar geleden opgericht door een aantal clubs in Oost Nederland en na een paar jaar zijn hier ook een aantal duitse clubs aan toegevoegd uit de grensstreek. v.v. Vorden heeft hier van 2000-2004, van 2008-2012 en van 2015-2017 aan mee gedaan. Afgelopen seizoen heeft de organisatie besloten om een einde te maken aan dit initiatief en zodoende is v.v. Vorden in contact gekomen met de ‘Beltona Beloftencompetitie’. Een soortgelijke opzet maar dan meer in de regio Twente waar echter sinds afgelopen seizoen ook een ‘achterhoekse poule’ actief is. Deze ‘onder 21’ competitie is speciaal opgezet om de overgang vanuit de JO19 naar de senioren te bevorderen en in onderlinge wedstrijden deze spelers steeds beter en sneller laten wennen aan het seniorenvoetbal.

De Beltona beloftencompetitie is ooit eind jaren ’90 van de vorige eeuw opgericht door CVV Sparta Enschede en door een speciale toernooi commissie van deze club wordt het komende seizoen dit toernooi alweer voor de 19e keer georganiseerd. Aan deze ‘t/m 21 competitie’ mogen ook spelers mee doen die in de loop van de competitie 2017-2018 22 worden. Daarnaast mogen er 2 dispensatiespelers worden ingezet van ‘onder 23’ maar deze spelers mogen niet gelijktijdig in het veld staan.

Enkele kernpunten:

• Beltona t/m 21 is een competitie –in principe- met 40 clubs. Deze clubs zijn afkomstig uit een groot gebied. Onze deelnemers komen uit Doetinchem tot Emmen en van Kampen tot Hoevelaken en alles wat daar tussen ligt.
  • Er wordt gespeeld in poules van 4 clubs met uit- en thuiswedstrijden. Op verzoek van een diverse clubs eindigen we op tijd (in februari) zodat in de beslissende fase van de competitie er geen verplichtingen zijn voor de BBC. De finaledag, waarvoor de nummers 1 van iedere poule en de 6 beste nummers 2 zich plaatsen, wordt op de eerste zaterdag in juni gespeeld, dus na afloop van de competitie. Door het vroege einde van onze competitie is er  nog voldoende ruimte om zo nodig eerder afgelaste wedstrijden in te halen.
  • De beste 4 ploegen op de finaledag spelen een wedstrijd tegen Fc Twente onder 19, waarbij men de keus heeft die wedstrijd op het eigen terrein dan wel op de trainingsaccommodatie van Fc Twente in Hengelo te spelen. Bovendien krijgen de nummers 1 t/m 3 een geldprijs.
  • Er wordt bij de planning van het wedstrijdprogramma zo veel mogelijk rekening gehouden met de inhaal-/bekerweekends (waarin zeker verder in het seizoen de meeste clubs geen verplichtingen meer hebben). Er wordt dan voorafgaand aan het vrije weekend een wedstrijd  gespeeld. We starten medio september met de competitie.
  • Clubs spelen hun wedstrijden tegen tegenstanders uit de buurt. De wedstrijden worden op maandag-, dinsdag- of woensdagavond gespeeld. De keus is aan de thuis spelende club. De organisatie probeert ieder jaar weer een leuke poule samen te stellen met regelmatig andere tegenstanders. Op dit moment doen al mee DZC’68, Concordia Wehl en AVW’66 uit de Achterhoek.
  • Er is veel variatie in het niveau waarop het < 19 team speelt. Normaliter is dat de basis van het beloftenteam. Er spelen zowel clubs mee met een < 19 team dat in de 2e of 3e divisie speelt als clubs met een < 19-team dat 1e of 2e klasse speelt. We proberen zo veel mogelijk de clubs naar (geschatte) sterkte in te delen, maar zijn gezien de te rijden afstanden daarin wel enigszins beperkt in onze mogelijkheden.
  • De wedstrijden worden geleid door neutrale trio’s die door de regionale scheidsrechterscoördinatoren worden samengesteld.

‘Het spelen van drie extra wedstrijden voor de winterstop in deze ‘onder 21’ competitie is voor onze spelersgroep van de JO19 en de selectie een perfecte aanvulling op het wekelijkse competitieprogramma. Aangezien wij het afgelopen seizoen, maar zeker het komende seizoen veel spelers van 21 jaar of jonger in de selectie hebben zitten (19) en een groot gedeelte van JO19-1 volgend seizoen over gaat naar de senioren, zijn dit perfecte aanvullende wedstrijden voor deze leeftijdsgroep. Samen met de bekercompetitie, de Achterhoek Cup en Beltona ‘onder 21′ competitie kunnen wij voldoende wedstrijden aanbieden op niveau voor de jonge spelers in onze selectie’, aldus voorzitter Marc van der Linden. ‘Wij zijn zeer content met deze mogelijkheid en kijken uit voor de spelers bij v.v. Vorden om aan deze competitie mee te doen’.

voor meer info over de Beltona Beloftencompetitie               : http://www.sparta-enschede.nl/nl/beltona/beltona-aktueel/

Lijst met spelers die in aanmerking komen voor ‘Onder 21’ : beltona onder 21 – v.v. Vorden spelers