vorden 1 grol 1Vorden 21 augustus 2016 – Vorden 1 heeft vanmiddag in de thuiswedstrijd tegen Helios (2e klasse J) uit Deventer met 3-0 gewonnen. Door doelpunten van Koen Oosterhuis (voor rust), Frank Hiddink en Stefan Eggink (na rust) werd het verschil dat in het wedstrijdbeeld was ontstaan in duidelijke cijfers uitgedrukt. Vooral in de 2e helft, toen het 1e elftal op het 3e veld richting het publiek speelde, speelde Vorden 1 bij vlagen erg sterk en vielen er vooral via de rechterkant een groot aantal doelkansen te noteren. Komende dinsdag speelt Vorden 1 thuis haar 2e bekerwedstrijd thuis tegen zaterdag 2e klasser DZC’68 , dat afgelopen donderdag haar eerste bekerwedstrijd had gewonnen van FC Zutphen (za) 1.

Vorden 1 begon sterk aan de wedstrijd en liet direct zien dat het wel wat recht te zetten had, na de zeer zwakke wedstrijd tegen FC Trias afgelopen dinsdag in Winterswijk. Het spelbeeld, met een vooruitspelende Wiebe de Jong op ‘tien’, zorgde voor enkele halve kansjes en schoten die in de kiem werden gesmoord door goed verdedigende acties van Helios. Na een kwartier kwam er iets meer evenwicht in de wedstrijd en liet Helios een aantal keren zien dat het niet voor niets al een aantal jaren op 2e klas niveau speelt. Toch was het ook vooral aan enkele slordigheden van vorden-zijde te danken dat de thuisclub niet volop kon domineren en er dus sprake was van een evenwichtig spelbeeld. Vooral Bas Kortstee was nogal eens ongelukkig in de passing, want naast zijn prima interventies, goede verdedigende acties en prima rugdekking, was de uitvoering in balbezit en de passing vooruit enkele keren ondermaats. Toch kon Vorden 1 in deze fase het iets meer dwingende spel ook in de stand uitdrukken, want na 25 minuten bracht Roy Böhmer met een prima steekbal Ate Barendsen alleen voor de keeper. Deze aan de linkerkant spelende aanvaller liet echter heel slim de bal lopen aangezien hij zelf in buitenspelpositie stond, waardoor de aanstormende Koen Oosterhuis het leder op kon pikken en de keeper kon passeren. In het laatste kwartier voor rust was de druk weer meer vooruit vanuit vorden zijde en dit resulteerde in goede mogelijkheden van Frank Hiddink en Ate Barendsen maar beiden wisten niet het net te vinden. Zelfs een bal die keihard uit een scrimmage per ongeluk tegen Stefan Eggink  aan werd geschoten ging maar net naast en kon dus niet voor de 2-0 zorgen.

Na de pauze was Vorden heer en meester en konden Bas Kortstee en Stefan Eggink constant tegen de middenlijn aan verdedigen en zodoende speelde het spel zich voornamelijk op de helft van Helios af. Het spel werd nog zuiverder dan de 1e helft en in de as van het veld waren Bas Kortstee, Roy Böhmer en Frank Hiddink constant aanspeelbaar en zorgden zij voor de ene naar de andere aanvalsgolf. Vooral wanneer er een aanval via de rechterkant werd opgezet kwamen er telkens gevaarlijke doelstituaties uit voort. Bart Stokman, Ate Barendsen en Mike van Lingen combineerden er lustig op los en vanaf de achterlijn kwamen er vier á vijf scherpe voorzetten. In de 60e minuut was het Frank Hiddink die het spelbeeld de juiste score mee gaf en in de 75e minuut zorgde Stefan Eggink voor het hoogtepunt van de middag. Een scherpe lage voorzet van Ate Barendsen werd door de naar de eerste paal lopende Stefan Eggink keurig achter het standbeen met een hakbal binnen getikt. De eindstand 3-0 was een prima afspiegeling van het wedstrijdbeeld en zorgde voor een goede start in het bekertournooi van Vorden 1.

Ten opzichte van voorgaande jaren, waarbij de KNVB in de poulefase (1e ronde) altijd een 5e, 4e, 3e en 2e klasser bij elkaar in de poule indeelde, is er nu gekozen voor een evenwichtige indeling. De poules bestaan uit of een groep teams uit de 5e, 4e en 3e klas of uit een groep van verenigingen uit de 2e, 1e of hoofdklasse. Vorden 1 speelde vandaag dus tegen 2e klasser Helios en moet dinsdagavond 20.30 uur thuis aantreden tegen zaterdag 2e klasser DZC uit Doetinchem. De laatste poulewedstrijd in de beker is uit tegen 1e klasser zaterdag FC Zutphen, voordat op 4 september de competitie begint thuis tegen SDOUC.

vorden 1 helios