knvb beker oost

Vorden 28 augustus 2016 – Vorden 1 heeft zich voor het eerst sinds een aantal jaren geplaatst voor de knock-outfase van het amateurbekertoernooi van de KNVB-Oost. Door in de 1e ronde in de poulefase van zowel Helios en FC Zutphen (za) te winnen heeft het de 2e plaats behaald na poulewinnaar DZC’68. In de nieuwe opzet van de KNVB plaatsen de eerste 2 ploegen van de verzwaarde poule’s zich voor de 2e ronde, waardoor het 1e elftal in het weekend van 22/23 oktober zich samen met nog 128 andere ploegen moet zien te plaatsen voor de 3e ronde met de laatste 64 deelnemers.

Vorden 1 heeft niet echt een indrukwekkende historie in het bekertournooi. In de jaren dat er ook nog een afdelingsbeker was (GVB) wist het in 1971 en 1996 de finale te behalen en in 1971 zelfs de winnaar te worden van dit tournooi. In de KNVB-beker afdeling Oost heeft het 1x de kwartfinale behaald waar het uiteindelijk met 3-1 verloor van de toenmalige amateurkampioen van Nederland HSC’21. In 2004 behaalde het nog een keer de 4e ronde (laatste 64) waarin het toen verloor in Oldenzaal van Quick ’20. In de resterende jaren was het altijd al in de poulefase voorbij of hooguit in de 2e ronde. Ook onder trainer Michel Feukkink was het sinds 2011 nog niet gelukt om zich te plaatsen voor de 2e ronde. Juist in het seizoen waarin de KNVB heeft besloten om de poulefase op te splitsen in een zware (2e klas, 1e klas en Hoofdklas) en een minder zware poule (3e, 4e en 5e klas), lukte het Vorden 1 om de tweede ronde te halen. Aangezien de eerste 2 ploegen van de ‘zware’ poules over gaan naar de knock-outfase van het tournooi had Vorden 1 genoeg aan twee overwinningen tegen Helios en FC Zutphen (za). Aangezien DZC’68 alle drie wedstrijden wist te winnen heeft de zaterdag 2e klasser uit Doetinchem zich als poulewinnaar geplaatst voor de 2e ronde. Uit de poule’s met een 3e, 4e en 5e klasser krijgt alleen de poulewinnaar een plek in de knock-outfase.

Volgende week zal de loting plaats vinden en maakt de KNVB de 64 wedstrijden bekend van de 2e ronde.