vorden-1-rkzvc-1

Vorden 25 september 2016 – Vorden 1 heeft vanmiddag haar eerste nederlaag geleden van dit seizoen. Uit tegen RKZVC werd met 2-0 verloren en zodoende blijft de ploeg van trainer Michel Feukkink met 5 punten uit 4 wedstrijden in de middenmoot staan van 2I. Vorden had in de laatste vier jaar, vier keer tegen RKZVC gespeeld en in de 3e klasse werd er 1x gelijk gespeeld en 3x gewonnen. Aangezien RKZVC ook nog eens dit seizoen uit drie wedstrijden slechts één punt had gehaald, zat er bij de promovendus best wel spanning op en zag men de wedstrijd tegen Vorden als een zeer belangrijk duel.

De eerste 10 minuten van de wedstrijd was duidelijk te zien dat RKZVC nog niet in het gewenste ritme van vorig seizoen zat. Veel keuzes vanuit paniek en onrust, weinig combinatievoetbal en geen lef om de middenvelders in de voet aan te spelen. Vorden 1 kwam zodoende direct lekker in de wedstrijd en beheerste zodoende de eerste 10 á 15 minuten zonder echter echt gevaarlijk te worden. RKZVC kreeg zo rond de 15e minuut ineens meer grip op het middenveld en wellicht dat dit ook te maken had met het uitvallen van Roy Böhmer. In een aanvallend duel verrekte hij z’n hamstring en greep direct naar het bovenbeen. Toch kon hij wel weer verder, na behandeling van Mandy, maar echt van harte ging het niet en dus werd hij vervangen door Sam Abbink. Precies in deze fase nam RKZVC het initiatief over en vanaf het middenveld werd toen steeds diepte gezocht op de bewegende spelers. Het flitsende aanvalsspel waar RKZVC om bekend staat en vooral vorig seizoen zo goed uit de verf kwam, was in deze fase van de wedsrijd een aantal keren te zien en de 1-0 was dan ook een kwestie van tijd. Met een prima crossbal van rechts naar links, kwam de bal aan de linkerkant van de 16-meter en met een bekeken schuiver werd het dus 1-0.

Vorden kwam in deze fase niet echt in de wedstrijd en de verkeerde keuze’s, ongelukkige balaanname’s en verloren tweede duels volgden elkaar in rap tempo op. RKZVC wist ehter geen enkele keer te profiteren en ondanks dat Vorden in de laatste 5 á 10 minuten iets meer druk vooruit kon zetten en iets meer iniatief ging nemen was de ruststand op dat moment dik verdiend.

In de tweede helft was het Vorden wat de klok sloeg, want direct na het fluitsignaal durfde de geel-zwarte ploeg meer druk vooruit te zetten, 10 á 15 meter meer naar voren te voetballen en zodoende RKZVC vast ging zetten op eigen helft. Er kwamen meer voetbalsituaties in het 16-metergebied en ook de afgevallen ballen waren steeds een prooi voor Sam, Koen of Wiebe. Toch is het zeer gevaarlijk en getuigd het van veel moed en zelfvertrouwen dat Vorden 1 het left heeft getoond om zo naar voren te voetballen, want met 40 meter in de rug tegen de middenlijn aan verdedigen zorgt ook voor de nodige risico’s als je tegen een ploeg als RKZVC speelt. In de 65e minuut leek Vorden dicht bij de gelijkmaker toen Ate Barendsen met een kopbal de kruising raakte, maar dichterbij een doelpunt zijn de geel-zwarten deze middag niet geweest. Helemaal toen de ploeg van trainer Laurens Knippenborg uit een prachtige counter, met een hoofdrol voor Jouke Knippenborg die met een prachtige beweging op snelheid Bas Abbink passeerde, de 2-0 maakte, wist iedereen dat het heel moeilijk zou worden voor het 1e.

Vorden bleef echter wel aandringen en ook na de wissels van Michiel Barink en Jeff Böhmer was het de geel-zwarte ploeg die het initiatief had, maar in de omschakeling en counter kwam RKZVC nog drie keer gevaarlijk voor het doel, maar in alle drie gevallen wisten zij het net niet meer te vinden. Qua gecreerde kansen en scoringsmogelijkheden was de overwinning verdiend van RKZVC, maar moet de ploeg van trainer Michel Feukkink wel een schouderklopje krijgen voor de getoonde inzet en wilskracht. Want met een achterstand en een gevaarlijke tegenstander als RKZVC toch het iniatief nemen en op de helft van de tegenstander willen spelen getuigd van wilskracht, passie en lef.

Al met al een fraaie ontmoeting tussen twee clubs die elkaar alleen maar kenden van de 4e klas en 1 jaartje 3e klas. Dat beide dorpsclubs nu met voornamelijk eigen jongens (80% van RKVCZ is van de club zelf en bij Vorden komen ze allemaal van de club) in de 2e klas elkaar tegenkomen, zegt veel over de potentie en klasse van beide 1e elftallen en is voor het Achtherhoekse voetbal even bijzonder als mooi. Vorden heeft na vier ontmoetingen waarvan er drie werden gewonnen en één gelijk gespeeld, nu dan toch de meerdere moeten erkennen aan RKZVC. De ploeg uit Zieuwent blijft echter nog steeds 1 punt achter staan op de geel-zwarten en door de goede seizoensstart is er niet direct na één nederlaag paniek in het geel-zwarte kamp.

vorden-1-rkzvc-1

vorden 1 rkzvc 1 september 2014