Speeldagenkalender-Oost

Vorden 1 juli 2015 – Iedereen binnen de vereniging had er op gehoopt en ook wel een beetje verwacht en vandaag is door de KNVB het ook bevestigd: Vorden 1 speelt volgend seizoen in de 2e klasse I (Achterhoek/Nijmegen/Betuwe)!  In de 2e klasse J (Apeldoorn Salland/Twente) is de andere promovendus uit de 3e klas, AZC, ingedeeld. Voor Vorden 1 betekent het een kennismaking met maar liefst 6 verenigingen waar men in de 86-jarige historie van onze club nog nooit tegen heeft gespeeld.

De KNVB afdeling Oost heeft twee 2e klasses (I en J) en moest dus voor het nieuwe seizoen 28 ploegen verdelen over deze beide klasses. Voor Vorden was het al bijna een uitgemaakte zaak dat het in de ‘achterhoekse/nijmegense/betuwse (I) zou komen, omdat je als kampioen bij twijfelgevallen altijd de voorkeur krijgt. Maar aangezien Vorden, net als AZC, Grol en FC Winterswijk,  precies op de scheiding ligt tussen beide klasses, was het toch even spannend.

Vanmiddag werd de indeling bekend gemaakt en het werd precies de klasse waarop gehoopt en ook wel een beetje op gerekend was. Met de degradanten uit de 1e klasse, Grol, Concordia Wehl en Rheden, en de kampioenen uit de 3e klas, Vorden en BVC (Beek Ubbergen) en Hatert als winnaar van de nacompetitie is 2I een prachtige klasse geworden samen met de ‘blijvers’ FC Winterswijk, SDOUC(Ulft), Babberich, OBW (Zevenaar), DCS (Zevenaar), Leones (Beneden Leeuwen), Quick 1888 (Nijmegen) en WAVV (Wageningen) .

Voor Vorden betekent het een weerzien met enkele clubs die 2 seizoenen geleden in de 3e klasse speelden, FC Winterswijk, DCS en OBW. Tevens zijn Concordia Wehl (in de 3e klas tijdens het seizoen 2007-2008), SDOUC (in de 4e klas in het seizoen 2005-2006) en Grol (in de 3e klas tijdens het seizoen 2001-2002) ploegen die men de laatste 15 jaar ook zijn tegen gekomen. Ook Babberich is een ploeg waar ooit tegen is gespeeld door Vorden 1 al moeten wij dan terug naar het seizoen 1976/1977 toen beide verenigingen in de Hoofdklasse GVB (nu 5e klas) speelden. Vorden 1 werd dat seizoen kampioen en Babberich promoveerde als nummer 3 naar de 4e klas. Babberich begon toen aan een opmerkelijke opmars door in 1982, 1983, 1986 en 1989 kampioen te worden in resp. de 4e, 3e, 2e en 1e klas en speelde daarna maar liefst 24 jaar in de Hoofdklasse KNVB.

6 ploegen uit 2I komen niet voor in het archief van v.v. Vorden. Rheden is altijd een topamateurclub geweest dat zelfs in de jaren ’50 en ’60 nog ‘Betaald Voetbal’ heeft gespeeld. Rheden heeft vanaf de oprichting van de Hoofdklasse KNVB in 1974 op het hoogste amateurniveau gevoetbald en werd zelfs 4x kampioen van de Hoofdklasse C en 2x kampioen van de zondagamateurs. Vanaf 1999 speelt men afwisselend in de 1e en 2e klas KNVB, waarbij nog één keer de Hoofdklasse is behaald in het jaar 2009-2010. Quick 1888 uit Nijmegen is de 3e club met een grote naam en historie in het amateurvoetbal in deze klasse. Voor de invoering van het betaalde voetbal in 1954 behoorde Quick Nijmegen tot de top van Oost Nederland en haalde het zelfs af en toe de top van Nederland door bijvoorbeeld in 1949 de KNVB-beker te winnen. Na 1974, toen de grote sanering heeft plaats gevonden van het betaalde voetbal, heeft Quick vooral in de 1e en in de 2e klasse gevoetbal, waarbij het een enkele keer in de Hoofdklasse uit kwam, maar ook enkele keren is afgedaald naar de 3e klas.

Leones (Beneden Leeuwen) en WAVV (Wageningen) zijn twee verenigingen uit de Betuwe en in die richting heeft Vorden nog nooit gespeeld. Leones heeft de laatste 40 jaar vooral in de 2e klas en 1e klas gespeeld en behaalde in 1984 het hoogtepunt in de historie door te promoveren naar de Hoofdklasse, waar destijds twee seizoenen in is gespeeld. WAVV komt uit Wageningen en zij hebben altijd in de KNVB gespeeld en dus nooit lager dan de 4e klas gevoetbald. Zij schommelen in al die jaren tussen de 4e en 1e klas, waarbij in 2008 en 2009 twee keer achter elkaar werd gedegradeerd van de 1e naar de 3e klasse. Sinds 2013 spelen zij weer in de 2e klas. Hatert maakte in dezelfde periode als Babberich een even opmerkelijke opmars door in zeven jaar tijd 3x kampioen te worden en van de 4e naar de 1e klas te promoveren. Ook de hoofdklasse werd gehaald en in totaal hebben zij hier vijf jaar gespeeld. De laatste vijf jaar speelden zij in de 3e klas, maar door winst in de nacompetitie zijn zij met Vorden en BVC de promovendi in de 2e klasse I van 2015-2016. Met de naam van BVC wordt de laatste nieuwkomer genoemd en deze club uit Beek-Ubbergen is bezig met een opmerkelijke opmars. De kleine dorpsclub met 450 leden is drie jaar geleden een nieuwe koers gaan varen en hebben veel jongens van buitenaf aangetrokken waarvan enkele zelfs bij een BVO hebben gespeeld. De laatste drie seizoenen zijn zij kampioen geworden in de 5e, 4e en 3e klasse en een pikant detail is dat deze nieuwkomer een behoorlijk ‘zutphens tintje’ heeft aangezien er maar liefst 6 spelers zijn die uit Zutphen komen of bij FC Zutphen hebben gespeeld.

Op vrijdag 10 juli wordt het competitieschema bekend gemaakt en dan weten wij eveneens de pouleindeling in de 1e ronde van de KNVB-beker afd. Oost.