Vorden, 17 januari 2018 – Vorden 1 is het kalenderjaar 2018 goed begonnen door met 1-3 te winnen van Grol 1. Dit treffen op het fraaie sportpark in Groenlo was de laatste poulewedstrijd in de Achterhoek Cup 2017-2018. Aangezien de derde ploeg in deze poule, Sp. Groessen, kansloos was voor de 2e ronde waren beide ploegen reeds bij aanvang van deze wedstrijd al geplaatst voor de knock-out fase. De wedstrijd werd na een 0-0 ruststand in de 2e helft beslist door drie fraai uitgespeelde doelpunten, waarna in de allerlaatste seconde Grol nog de eretreffer liet aantekenen. Aanstaande zaterdag vindt de loting plaats voor het vervolg van dit toernooi.

Dat na een aantrekkelijke 1e helft met van beide kanten snel en attractief veldspel de rust werd bereikt met een 0-0 tussenstand was verbazingwekkend, want gezien het aantal kansen en fraaie mogelijkheden was 2-2 of door een blauw witte bril gezien 3-2 een betere score geweest. In de eerste minuut moest de 16-jarige doelman van Vorden, Asly Lindenschot, al handelend optreden met een nare hoge bal van Grol. Ook in het reststant van de 1e helft wist de doelman van JO19-1 zich een paar keer te onderscheiden en redde hij bekwaam op inzetten van de voorwaartsen van Grol. De grootste kans voor Grol was in de 35e minuut toen de spits vanaf een meter of 10 vrij aan kon leggen en terwijl doelman Lindenschot al op de grond lag wist hij de tegendraads ingeschoten bal toch nog met de voeten te keren. Ook aan Grol zijde stond er een 16-jarige doelman op goal en ook hij moest een aantal keren handelend optreden. Vorden kwam vooral via beide vleugels een aantal keren gevaarlijk door, maar de prima voorzetten konden niet verzilverd worden. Zo was in de 41e minuut Tom klein Kranenberg dichtbij de openingstreffer toen hij met een prachtige strakke voorzet van rechts van Daan Horstman net niet genoeg ‘onder de bal’ kon komen en zijn kopbal vanaf 7 meter over zag scheren.

Na de rust was het vooral Vorden wat de klok sloeg en de geel-zwarten hielden het tempo hoog, speelden vanuit het middenveld steeds gedurfd vooruit en bleven de voorwaartsen, deze avond met Daan Horstman, Gijs van der Veen en Tom klein Kranenberg en de vooruitgeschoven middenvelder Ate Barendsen, maar bedienen van goede diepe passes. Op het middenveld hadden Roy Böhmer en Sven Mulder de zaakjes prima onder controle en achterin, waar doelman Robin Verstege onder de lat was komen te staan, stond de verdediging zoals gebruikelijk als een huis met Stokman, Eggink, Kortstee en Abbink. Toch glipte Grol er nog één keer goed door heen toen na een misverstand in de achterhoede de rechtsbuiten van Grol schuin vanaf rechts het 16-meter binnen kon dribbelen. Zijn inzet werd in tweede instantie met een prima reflex van Robin Verstege uit het doel gehaald en zodoende bleef de voorsprong van 0-1 gehandhaafd. Want Vorden was net daarvoor in de 57e minuut op een verdiende 0-1 voorsprong gekomen door een goede uitgevoerde stiftbal van Daan Horstman. Vorden liet zich iets (teveel) inzakken en kwam zodoende meer op eigen helft te spelen, maar telkens als de uitploeg weer in balbezit kwam werd er een goede aanval opgezet en ging de bal veelal over de grond snel van voet tot voet. In de periode tussen de 55e en 75e minuut leverde dit veldspel een aantal grote kansen op en werd het doel van Grol flink onder vuur genomen. Een inzet van Gijs van der Veen belande boven op de lat, een intikker van Tom klein Kranenberg bij de 2e paal in het zijnet en fraai schot van Ate Barendsen op de vuisten op de ingevallen jeugdkeeper van Grol. Toch kwam Vorden op de verdiende 0-2 voorsprong toen een indraaiende voorzet vanaf links door Daan Horstman gedecideerd werd binnen geknikt door voorstopper Stefan Eggink.

In het laatste kwartier vielen de beide JO19-1 spelers Cris Koning en Niels Rondeel in voor respectievelijk Ate Barendsen en Tom klein Kranenberg en ook met deze beide jeugdspelers bleef Vorden lekker vooruit spelen. In deze fase werd het dan ook nog 0-3 toen Niels Rondeel vanaf het middenveld met rechts de bal uitstekend laag over de grond achter de verdediging plaatste en de mee gelopen Daan Horstman de bal in de loop mee kon nemen en op dezelfde wijze af kon ronden als bij de 0-1. De wedstrijd was gelopen en net toen de uitstekende scheidsrechter Wijnand Rutgers af wou blazen scoorde Grol nog de ere treffer en bepaalde daarmee de eindstand op 1-3.