logo vorden app

Vorden 12 februari 2016 – In het weekend van 13&14 februari vindt de herstart van de competitie plaats oftewel in het jeugdvoetbal de voorjaarscompetitie genoemd. Voetballers, trainers, leiders, scheids- en grensrechters, commissieleden, kantinemedewerkers, iedereen is deze week , ondanks de beroerde weersomstandigheden, bezig geweest om zich voor te bereiden zodat van het weekend er weer gevoetbald kan worden. Zo ook de veldploeg, die nadat er maar liefst 9 weken geen wedstrijden meer waren gespeeld, extra tijd kwijt is om de velden speelklaar te krijgen.

De veldploeg bestaat uit een aantal vrijwilligers die op woensdagmorgen altijd op alle drie speelvelden de speelschade zoveel mogelijk proberen te herstellen. Voorzien van een ‘gras greep’ wordt ieder veld in de lengte richting helemaal na gelopen en oneffenheden, kuiltjes en ophopingen hersteld. Het herstellen van de speelschade van alle drie velden duurt met een man of drie ongeveer 3 á 4 uur en vandaar dat de vrijwilligers van de veldploeg de gehele woensdagmorgen kwijt zijn aan deze klus.

Op vrijdag, de dag voor het speelweekend, wordt altijd door de veldploeg de lijnen op de drie speelvelden gezet. Voorzien van de kalkwagen en een ‘timmermansoog, worden de lijnen er kaarsrecht op gezet en zodoende wordt  er voor gezorgd dat de velden speelklaar worden gemaakt, want aan het einde van de rit gaan de netten ook nog eens naar beneden en worden de cornervlaggen geplaatst.

Deze week moest Jan Wentink, de vrijwilliger die vaak op vrijdag deze ‘lijnactiviteiten’ verricht, extra tijd in ruimen, want na bijna 3 maanden zonder wedstrijden moeten de speelvelden opnieuw uitgezet worden. Dit houdt in dat hij, voordat de kalkwagen uit de schuur wordt gepakt, eerst met lijntjes, haringen en ‘pluimpjes’ het veld uit dient te  zetten. De lijnen zijn namelijk geheel verdwenen en daardoor moeten deze opnieuw bepaald worden en zodoende komt er ook nog enig rekenwerk aan te pas, aangezien 5 meter, 11 meter, 16 meter en 9,15 de afstanden zijn die in alle vakken. lijnen en cirkels op een voetbalveld altijd weer terug komen.

Gisteren heeft Jan het hoofdveld onder handen genomen en na ruim drie uur stonden hier de lijnen er weer keurig op. Vandaag gaat hij rustig verder en neemt hij het volgende veld onder handen, allemaal omdat dit weekend de herstart van de competitie gepland staat!

Vorden vanuit de lucht, velden van VV Vorden en het zwembad in de dennen aan de Oude Zutphenseweg.