uit de oude doos

Vorden 23 juli 2015 – De voetbalvereniging heeft een behoorlijke historie wat betreft het spelen van oefenwedstrijden tegen Betaald Voetbalclubs. Zo speelde het 1e elftal 2x tegen FC Twente (1979 en 1989), trad het al eens aan tegen de Graafschap (1984) en mocht het in 1994 tegen Feyenoord spelen. In de rubriek ‘uit de oude doos’ gaan wij dit keer terug naar de voorbereiding op het seizoen 1985-1986, precies 30 jaar geleden, toen Vorden 1 aan trad tegen cultclub FC Wageningen.

Spelen tegen een profclub is sowieso voor een amateurclub als v.v. Vorden een bijzonder moment, maar de wedstrijd tegen FC Wageningen had nog een extra ‘vordens’ tintje, want in het doel van de toenmalige eerste-divisieclub stond oud vordenaar Ejo Elburg opgesteld. Ejo, die nu in Hengelo Gld woont en actief is bij PAX, kwam in 1976 bij v.v. Vorden voetballen toen hij vanuit Lochem naar Vorden was verhuisd. Hij heeft zowel in de B1 als in de A1 gekeept en maakte in het seizoen 1978-1979 in de thuiswedstrijd tegen AD’69 in de 4e klas zijn debuut in het 1e elftal onder leiding van trainer Henk Spikkert. Direct na zijn laatste seizoen in de A-jeugd van Vorden tekende hij een profcontract bij FC Twente en  speelde bij deze club uit Enschede t/m het seizoen 1981-1982. Na een vervelende blessure kwam hij van 1983 t/m 1985 uit voor de Graafschap waar hij ook zijn debuut maakte in het betaalde voetbal. Met de Graafschap speelde Ejo ook al een oefenwedstrijd tegen Vorden (waar hij twee doelpunten van Kees Jansen moest incasseren), maar een seizoen later keerde hij als doelman van FC Wageningen dus wederom voor één wedstrijd terug naar zijn oude club.

Vorden 1 speelde in het seizoen 1985-1986 onder leiding van trainer Jan Hendriksen en speelde op dat moment in de Hoofdklasse GVB. De ploeg zat in een ‘tussenfase’, want na de succesvolle jaren in de jaren ’70 eindigde dit tijdperk met een degradatie in 1982 uit de 4e klas en het zou nog tot 1988 duren voordat er weer werd gepromoveerd vanuit de Hoofdklasse GVB. Trainer Jan Hendriksen had het roer overgenomen van Rudy Gerritsen en begon met de volgende spelers aan het seizoen 1985-1986: Wim Harms, Harry klein Brinke, Bennie Wentink, Andre van der Vlekkert, Reind Jan Westerveld, Chris Oosterink, Henk Stokkink, Peter Hoevers, Marc van der Linden, Richard Bargeman, Hans Lenselink, Theo Schotsman en Chris Hissink. In die tijd had een trainer nog genoeg aan 13 spelers voor een heel seizoen en mocht er een keer nood aan de man zijn dan werd er een speler van het 2e of van de A1 mee genomen. Het was ook nog de tijd van ‘twee wissels’ per wedstrijd, dus vandaar dat bovengenoemde namen dan ook aantraden tegen FC Wageningen, met dien verstande dat trainer Hendriksen in de 2e helft de 19-jarige René Olthof liet keepen i.p.v. vaste doelman Wim Harms.

Vorden 1 speelde niet onverdienstelijk tegen FC Wageningen dat in Richard Budding, die als aanvaller vijf jaar bij Feyenoord heeft gespeeld,  haar beste speler kende. Wagening moest zelfs een doelpunt van v.v. Vorden incasseren, want reeds in de 1e helft zette namelijk Chris Oosterink de geel-zwarten op een 1-0 voorsprong. Doelpunten van Nijhuis, Tom Krommendijk en twee keer Nico van Zanten zorgden er uiteindelijk voor de ‘bewoners van de berg’ toch met een 1-4 overwinning naar Wageningen terug konden keren. Opvallende naam bij de doelpuntenmaker is die van Krommendijk, want het toen 18-jarige talent zou later bij Feyenoord en Cercle Brugge spelen. Voor het seizoen 1990-1991 had hij een contract getekend bij FC Twente, maar hij zou nooit een wedstrijd spelen voor de rood-witten uit Enschede. Na de eerste competitiewedstrijd in de eredivisie van FC Twente tegen Roda JC verongelukte hij op 23-jarige leeftijd met de auto op de terugweg naar huis.

In de opstelling van FC Wageningen, waar o.a. de huidige assistent Jan Oosterhuis bij de Graafschap in voor komt, maar ook namen als Martin Laamers (later furore makend bij Vitesse), Cees Lok (tot aan dit seizoen technisch manager bij FC Twente), en ex FC-Utrechtspeler Koos van Tamelen, staat ook een naam die Vorden 1 het komende seizoen 2015-2016 tegen zal komen. Armand Mannen speelde vanaf zijn 18e jaar jaar bij FC Wageningen en heeft t/m het laatste seizoen in het betaalde voetbal in 1992 voor deze club gespeeld. Hij was er dus ook bij in 1985 tijdens de oefenwedstrijd tussen FC Wageningen en v.v. Vorden en het komende seizoen zal hij terug keren naar Sportpark ‘t Grote Veld. Armand Mannen is namelijk de trainer van WAVV uit Wageningen en zij zijn net als promovendus Vorden ingedeeld in de 2e klasse I.

Hieronder een foto uit de wedstrijd Vorden 1 – FC Wageningen op het hoofdveld van ons Sportpark in 1985. Doelman Elburg onderschept de bal voordat spits Theo Schotsman er bij kan komen. Op de achtergrond kijken Peter Hoevers en Jan Oosterhuis (Wageningen) toe. Vorden 1 speelde voor het 3e achtereenvolgende jaar met shirtreclame, nadat in 1983 de ledenvergadering uiteindelijk voor dit nieuwe shirt had gekozen. In het seizoen 1985-1986 kregen ook Vorden 2 t/m Vorden 7 allemaal deze shirts uitgereikt en hadden alle seniorenteams ook shirtreclame. Op de achtergrond ziet u een gedeelte van de 550 toeschouwers achter, op en voor de reclameborden zitten. Deze reclameborden zijn gekomen in 1981-1982 toen onder leiding van voorzitter Jan van Ark de sponsoring zijn intrede deed binnen de vereniging. De stenen dug-outs die u op de achtergrond ziet,  zijn geplaatst in het jubileumjaar 1979.

vorden 1 fc wageningen 1985