uit de oude doos Vorden 29 januari 2015 – In de rubriek ‘Uit de oude doos’ gaan wij dit keer terug in de tijd met Tinus Maalderink. Deze oud speler van Vorden 1 is 90 jaar geworden en reeds in 1940 maakte hij zijn debuut in het 1e elftal tegen sv Zutphen.

Tinus Maalderink is geboren in 1925 en is afgelopen weekend 90 jaar geworden. Hij is één van de weinige nog in leven zijnde spelers uit de jaren ’30 van onze club en weet zodoende nog de periode dat de club op de waarleweg voetbalde. ‘Ik was net 15 jaar geworden toen ik lid werd van voetbalvereniging Vorden en ik kwam direct in het 1e elftal terecht. Door de mobilisatie waren veel leden niet beschikbaar en was ieder lid welkom. Op de bovenste foto hieronder sta ik als 15-jarige in het 1e elftal dat toen een uitwedstrijd speelde in en tegen sv Zutphen 2 op de Mars.’ De dreigende wereldoorlog en de daarmee gepaard gaande algemene mobilisatie in augustus 1939 zorgde ervoor dat in totaal 300.000 mannen werden opgeroepen en overal in den lande zich moest voorbereiden of reeds belangrijke strategische punten bewaken. Zo waren er ook in Vorden soldaten gelegerd en was er bijvoorbeeld in het weiland voor de Empo (nu nieuwbouwwijk tegenover de Boedelhof) een groot mitrailleurnest met een diameter van wel 15 meter en werd o.a. de peppelbrug op de Nieuwstad bewaakt. ‘Wij hadden dat seizoen ook twee militairen in ons 1e elftal die gelegerd waren bij de boerderij van Transportbedrijf Gosselink aan de Raadhuisstraat. Op de foto zitten zij op de eerste rij tweede en derde van links en ik weet nog dat die ene Hubers heette.’

In het seizoen 1939-1940 speelde Vorden 1 in de 2e klasse GVB, terwijl in de jaren daarvoor vanaf 1932 het 1e elftal altijd in de 1e klasse had gespeeld. ‘Het bestuur had echter besloten om ons een klasse lager in te schrijven omdat de club in de 1e klas ongeveer 75 gulden aan reiskosten kwijt was, maar ook omdat maar liefst 20 leden onder de wapenen moest wegens de mobilisatie. Lammert Rouwenhorst was ook gemobiliseerd en zat in Den Helder bij de kustwacht, maar voor een belangrijke wedstrijd kwam hij op zondag helemaal met de trein naar Zutphen en van daaruit fietste hij het laatste stuk naar Vorden. s’Avonds na de wedstrijd ging hij dan weer helemaal terug naar Den Helder….’ Dat seizoen speelde Vorden 1 zeer verdienstelijk in de 2e klas en na een 2-0 overwinning op directe concurrent KNO uit Eefde waren de kampioenskansen serieus, alleen besloot de KNVB alle competities te staken wegens oorlogsdreiging dat op 10 mei 1940 werkelijkheid werd.

Tinus Maalderink pakte het voetbal direct na de oorlog weer serieus op en maakte als 21-jarige  in 1946 dan ook direct weer deel uit van het 1e elftal dat met succes in de 1e klas GVB voetbalde. ‘Wij zijn toen in 1946 met de club verhuisd naar de oude Zutphenseweg, waar de club nu nog steeds voetbalt. We hebben in die jaren constant bovenin mee gedraaid en waren twee keer, zowel in 1949 als in 1951 dicht bij het kampioenschap maar Oeken en Koolhazen waren ons toen net iets te slim af’.

Afgelopen weekend heeft Tinus zijn 90e verjaardag gevierd en wij hopen dat hij de weg naar het sportpark ook in 2015 blijft vinden en wellicht zelfs met ons een historisch seizoen mee zal maken. Tinus, van harte gefeliciteerd!

Hieronder de elftalfoto van Vorden 1 in 1939 met links bovenaan Tinus Maalderink.

Staand van links naar rechts : Maalderink, Vlogman, van Limburg, Eskes, Rouwenhorst, Masselink, Haverkamp.

Zittend van links naar rechts : Kranen, ?, ? (beide militairen), Tiggelaar en Mombarg.

tinus maalderink

In 2013 werd Tinus Maalderink gevraagd, om als lid van de club van 50, de nieuwe overkapping van het terras en de kantine te openen.