Vorden, 22 juni 2018 – Afgelopen week hebben alle 2900 verenigingen in Nederland hun teams in moeten schrijven bij de KNVB voor het seizoen 2018-2019. Op het allerlaatste moment (20 juni) besloot Achilles uit Groesbeek haar beloftenteam (Jong Achilles) terug te trekken en daardoor is er een plek vrij gekomen in de 1e klas van de afdeling Oost (1E). Jong Achilles kwam het afgelopen seizoen uit in de Hoofdklasse A en degradeerde als nummer 16 naar de 1e klas. Achilles, waarbij het 1e elftal ook al is gedegradeerd als nummer 18 uit de 2e divisie, heeft echter op het laatste moment besloten om Jong Achilles in te schrijven in de speciale beloftencompetitie waarin 2e elftallen van BVO’s mogen spelen die niet in de reguliere competitie ingeschreven staan. Dit heeft direct gevolgen voor de 2e klas waarin v.v. Vorden uit komt.

Het terugtrekken van Jong Achilles betekent dus dat er een open plaats ontstaat in de 1e klasse zondag. Gevolg is dat sc Bemmel als verliezend finalist van de nacompetitie voor een plaats in de 1e klasse voor het komende seizoen alsnog zal worden opgenomen in de 1e klasse van het zondagvoetbal. Vervolgens komt er een extra plaats vrij in de 2e klasse zondagvoetbal van de voetbalpiramide. Hier is voor de verliezend finalisten van afgelopen zondag (NEO Borne en Concordia Wehl) voor komende zondag 24 juni een extra herkansingswedstrijd vastgesteld waarbij de winnaar zich plaatst voor de 2e klasse zondagvoetbal. Logischerwijs komt er daardoor ook weer een extra plaats vrij in de 3e klasse zondagvoetbal. Er was al een extra ronde gepland, waarbij de vier verliezers van de finales in de nacompetitie (VIOS Beltrum, GVA Doornenburg, Albatros (Apeldoorn) en Juventa (Wierden) om één plek in de 3e klas mochten strijden omdat SC Enschede zich terug had getrokken. Na het terugtrekken van Jong Achilles heeft de KNVB besloten om de beide halve finale’s reeds als finale te beschouwen waardoor er twee winnaars komen die beide in de 3e klas mogen uitkomen (Deze wedstrijden zijn gisterenavond gespeeld en VIOS Beltrum en Albatros komen komend seizoen uit in de 3e klas).

De soap rondom de roemrijke en in het verleden succesvolle club uit Groesbeek kent op deze manier maar geen einde. Na de overgang naar het betaalde voetbal en het oprichten van een speciale stichting ‘Betaald Voetbal Achilles’29 in 2014, bleef de vereniging wel bestaan en kwam met haar standaardelftal uit in de 4e klasse zondag. De avonturen in het betaalde voetbal werden echter een nachtmerrie voor de zwart-witten, want na een 14e plaats in de 1e divisie in 2014-2015 en degradatie in 2015-2016 uit de 1e divisie, degradeerde Achilles in het afgelopen seizoen wederom, nu uit de 2e divisie. Een BVO is ook verplicht om een 2e elftal op te richten, dus kent Achilles sinds drie seizoenen ook een Jong Achilles, maar ook zij zijn dus gedegradeerd en beleefden afgelopen mei haar dieptepunt toen een wedstrijd afgelast moest worden wegens te weinig spelers. In het begin van dit jaar werd de stichting ‘Betaald Voetbal Achilles’29’ failliet verklaard met een schuld van 3,5 miljoen en zelfs de vereniging is in een crisis verkeert waarbij het gehele bestuur is opgestapt en een interim bestuur samen met een groep vrijwilligers nu druk bezig is om een tekort van 45.000 euro weg te werken.