MC1Woensdag 17 december – Dit jaar is er voor het eerst een meisjes-team bij vv Vorden. Trainer Erik Sinkeldam vertelt over de 1e seizoenshelft.

In seizoen 2014/2015 heeft VV Vorden voor eerst een meidenteam met 17 speelsters. Ze komen uit diversen teams D4, D3 en C3 , 1 meisje uit Socii Wichmond, 1 meisje die eerder bij Vorden heeft gevoetbald en 1 meisje die nooit heeft gevoetbald.

Het was voor de trainers (Gerard en ik) een gepuzzel waar we de meiden gaan neerzetten op het veld en hoe we gaan spelen. Ik heb altijd een trainingsmethodiek dat is te leren opbouwen van achteruit met goed positiespel en geen ballen zomaar naar voren schoppen. De trainingen waren altijd goed bezocht door de meiden wat weer een positief grondslag was voor de wedstrijden.

Ondertussen waren we ook op zoek naar sponsors. We hebben 4 sponsors gevonden: Etos Barendsen voor de shirts, Ami kappers voor de tassen, Amon pizzeria voor de trainingspakken en Forzaplaza (Mark Zelle) voor de inloopshirts. De ouders hebben de trainingsshirts en broekjes betaald zodat de meiden als een team overkomt.

De meiden begonnen in hun eerste wedstrijd wat onwennig. We hadden nog geen oefenwedstrijd gespeeld dus was maar afwachten hoe het ging. Ze hadden de eerste wedstrijd 4-0 verloren. Dat was zeker geen schande ook omdat het team voor het eerst met elkaar speelde en ook nog niet wisten dat ze konden scoren. Tweede wedstrijd was ook hun eerste overwinning. Het was met behulp van 3 gastspeelsters, omdat het team net 11 meiden hadden. Daarna is het team steeds beter gaan spelen. De opbouw wordt steeds beter, ook elkaar vinden op het veld terwijl er toch veel wisselingen zijn van speelsters op verschillende posities. We hadden diversen van uitslagen: 11-0 winnen van Victoria Boys MC2 tot 4-1 verliezen van Helios. We hadden tegen Oene en Pax geen punten hoeven morsen, maar dat waren ook gelijk leer momenten voor de meiden. De beste wedstrijden waren tegen Warnveldse Boys, we verloren wel met 3-0 maar het had ook andersom konden zijn en de gelijkspel tegen de Hoven nadat we met 3-1 achter hadden gestaan.

Het was ook mooi om te zien hoe het leeft binnen Vorden. Bij alle thuis wedstrijden stonden altijd veel publiek, ook op Facebook, waar wij als leiders en trainers de wel en wee van het team beschrijven, wordt goed bezocht. Ook worden we aangesproken op straat en gevraagd hoe het met het team gaat.

We zijn in de competitie 5de geëindigd met 23 punten, 42 doelpunten voor en 16 tegen. We hebben veel gescoord en weinig weggegeven. Als trainer kan ik melden dat die meiden het goed gedaan hebben, jammer dat de laatste wedstrijd niet is gespeeld, want een 4de plek was ook nog theoretisch mogelijk. De verdediging staat als een huis, het middenveld heeft meiden die een balletje vanaf 18 meter kunnen scoren en de voorhoede is gevaarlijk en dodelijk in de strafschopgebied van de tegenstander. Het is een goed team geworden waar iedereen elkaar een bal gunt en samen voor de winst willen gaan.

In 2015 hebben we in januari nog een paar oefenwedstrijden voor de boeg, in maart/april organiseren we een vriendinnen dag om de meiden voetbal in Vorden blijven te continueren en natuurlijk in februari begint het voorjaars competitie. Wij hopen dat er in de toekomst nog meer meiden komen voetballen zodat we met meer teams aan de slag kunnen gaan.

Verder wens ik iedereen binnen VV Vorden en onze sponsors een goed kerstfeest en een mooi sportief 2015 toe.

Erik Sinkeldam, trainer MC1D