Vorden, 14 augustus 2018 – Precies 10 jaar geleden heeft v.v. Vorden de eerste grote stap gemaakt met ICT toen het de ledenadministratie als één van de eerste clubs ging registreren in Sportlink. Vanaf 2012 werd deze applicatie door de KNVB voor alle 2900 verenigingen verplicht gesteld om te gaan gebruiken aangezien ook het gehele wedstrijdprogramma, uitslagen en teamleden centraal werd geregistreerd via deze applicatie. In dezelfde periode wilden wij bij v.v. Vorden al graag naar een intern systeem, waarbij ook de website en de tv-schermen werden gevuld met data uit dat ene bronsysteem, Sportlink. Dit was echter op dat moment technisch niet mogelijk en vandaar dat wij destijds ook ‘Mijnclub.nu’ hebben aangeschaft, waarmee integratie met de website en de tv-schermen een feit was. Mijnclub.nu werd altijd gesynchroniseerd met Sportlink en verder konden wij hierin de kleedkamers, velden, scheidsrechters en afgelastingen in registreren, zodat de actuele wedstrijdgegevens altijd tijdig online stonden en op de tv-schermen zichtbaar waren. Vanaf vorig jaar is het echter mogelijk om de website en je club t.v. rechtstreeks te koppelen met Sportlink en vandaar dat wij als v.v. Vorden ook gekozen hebben om dit systeem te implementeren.

Afgelopen weken heeft de webredactie de eerste werkzaamheden uitgevoerd en gisterenavond zijn de laatste puntjes op de ‘i’ gezet en zodoende heeft v.v. Vorden eindelijk datgene gerealiseerd waar het vanaf het begin van de automatisering in 2008 al naar op zoek is geweest: 1 systeem waar alles in geregistreerd wordt en dat de data op diverse devices (website, APP, tv-schermen) on-line en direct getoond kan worden. In al die jaren hebben wij met Mijnclub.nu een prima alternatief gehad en zijn wij ook altijd zeer content geweest met de mogelijkheden, de verbeteringen en de werking van deze applicatie, alleen diende het altijd wel gesynchroniseerd te worden met Sportlink (KNVB) en was er dus sprake van een foutenkans en had het hiermee een bepaald risico. Vooral toen twee jaar geleden door de KNVB de voetbal.nl en wedstrijdzaken APP werd geïntroduceerd werd de noodzaak nog groter en was het des te vervelender om bijvoorbeeld kleedkamers en velden in zowel Sportlink (ten behoeve van de APP) als in  Mijnclub.nu (ten behoeve van website en tv-schermen) te moeten invoeren.

Vanaf dit seizoen is dit dus niet meer noodzakelijk en kan alles geregistreerd worden in Sportlink, waarna het direct getoond wordt op de website en tv-schermen. Sportlink heeft dus een aparte module op de markt gebracht, Club.dataservice, en samen met een speciale pluggin van WordPress is het nu bij v.v. Vorden mogelijk om de data rechtstreeks uit Sportlink te tonen op de website. De webredactie heeft inmiddels alle teampagina’s en de beide ‘linkjes’ op de home-page (uitslagen en programma) aangepast en deze zijn nu allemaal rechtstreeks verbonden met Sportlink. In de komende weken zullen wij ook andere mogelijkheden van deze module verder uitwerken en tevens gaan wij bezig met het project ‘Website v.v. Vorden 2.0’ waarin de look&feel, de kleuren, het tonen van de website op tablets, smartphones en PDA’s verbeterd zal worden.

Tenslotte heeft deze module ook de mogelijkheid om een zogenaamd ‘narrowcasting-systeem’ te gaan gebruiken. Bij v.v. Vorden willen wij de komende maand in de kantine op speciale schermen dit narrowcastingsysteem gaan introduceren, waarmee er data uit Sportlink wordt getoond (standen en programma’s per team), advertenties, foto’s en filmpjes en overige tekstbijdrage’s.