2129

Vorden 1 mei 2015 – In deze fase van de competitie, waarin de A-categorie (Vorden 1,  Vorden 2, Vorden A1 , Vorden C1 en Vorden D1) nog 1 wedstrijd te spelen hebben en de B-categorie (overige elftallen) nog 2 speelrondes op het programma hebben staan, komen heel vaak vragen op ons af over ‘hoe het nu precies zit met kampioenschappen bij gelijk aantal punten’ of ‘wanneer speel je nu een beslissingswedstrijd of niet’.

De KNVB heeft hier duidelijk een scheiding gemaakt in de A-categorie en de B-categorie. In de A-categorie (Vorden 1, 2, A1, C1 en D1) geldt dat bij een gelijk aantal punten bij zowel de bovenste plaats (kampioenschap) of bij de degradatieplaatsen er een beslissingswedstrijd gespeeld wordt op een neutraal terrein. Beide betreffende verenigingen dienen gezamelijk een neutraal terrein uit te zoeken en de KNVB hierover in te lichten. Bij een gelijke stand na 90 minuten in een beslissingswedstrijd geldt alsnog het doelsaldo in de competitie. Is dit ook gelijk dan volgen er penaltys.

In de B-categorie is dit net even anders. Bij de jeugdelftallen in de B-categorie (Vorden B2, C2, C3, C4, D2, D3, D4) geldt bij een gelijke stand het doelsaldo en is dit ook gelijk dan geldt het aantal gescoorde doelpunten. Is dat ook gelijk dan mogen beide ploegen zichzelf kampioen noemen. Bij de E- en F-pupillen geldt dit al als er sprake is van een gelijk aantal punten. De KNVB geeft dan het advies dat beide ploegen het kampioenschap mogen vieren, want bij de jongste pupillen zijn er verder geen regels over doelsaldo enz.

Sinds vorig seizoen heeft de KNVB bij de senioren B-categorie (Vorden 3,4,5,6) een uitzondering ingevoerd, want bij een gelijke stand om de bovenste plaats wordt er niet gekeken naar het doelsaldo. Dus volgt er bij een gelijk aantal doelpunten altijd een beslissingswedstrijd om het kampioenschap en degene met het beste doelsaldo speelt thuis.

vorden f3 kampioen-2