knvb 125 jaar

Vorden 26 april 2016 – In de laatste weken van de competitie komen er vele vragen vanuit de elfallen en binnen de club automatisch weer op het bestuur en de KNVB af: Hoe zit het nu precies met doelsaldo, welke plaatsen degraderen nu direct en wie neemt nou de plek in de nacompetitie over als een ploeg kampioen wordt enz. enz.? De KNVB heeft zelfs spreekuren ingesteld waar clubs gebruik van kunnen maken voor dergelijke vragen en tevens zijn er twee documenten samengesteld met nuttige informatie. Hieronder wordt de situatie voor de teams bij v.v. Vorden uit gelegd.

Ten eerste wordt er duidelijk onderscheid gemaakt tussen de A- en de B-categorie (KNVB noemt dit verschil prestatief en recreatief) en er wordt onderscheid gemaakt tussen Pupillenvoetbal en Junioren/Seniorenvoetbal.

Doelsaldo kampioenschap

Bij de senioren telt zowel bij de A-Categorie (1e en 2e) als bij de B-Categorie het doelsaldo NIET  bij een kampioenschap op het moment dat er twee of meer ploegen met een gelijk aantal punten bovenaan eindigen. Er volgt dan altijd een beslissingswedstrijd op een neutraal terrein. Bij een beslissingswedstrijd in de senioren B-categorie speelt het team met het beste doelsaldo thuis.

Bij de jeugd geldt bij de A-categorie (A1, B1, C1) het doelsaldo ook niet bij een kampioenschap en volgt er eveneens een beslissingswedstrijd op neutraal terrein. Bij de B-categorie in de jeugd is het doelsaldo bij een kampioenschap wel bepalend bij een gelijke stand.

Degradatie

Bij Vorden 1 degraderen uit de 2e klas de nummers 13 en 14 rechtstreeks en spelen de nummers 11 en 12 een nacompetitie samen met de 6 periodekampioenen uit 3C en 3D om twee plaatsen in de 2e klas. Bij Vorden 2 degraderen de nummers 11 en 12 uit de res. 3e klas en er is GEEN nacompetitie om degradatieplaatsen. Bij Vorden 3,4 en 5 is er GEEN sprake van degradatie als de elftallen in de res. 43, 5e, 6e of 7e klas voetballen.

Bij de jeugd spelen de A1, B1 en C1 in de 1e klas en hier degraderen de nummers 10,11 en 12 rechtstreeks naar de 2e klas en is er GEEN nacompetitie om degradatie. Bij de D1 degraderen de nummers 11 en 12 uit de Hoofdklasse naar de 1e klas en is er ook GEEN nacompetitie.

Nacompetitie

Bij v.v. Vorden is er sprake van nacompetitie in de competities van Vorden 1, 2, A1, B1 en C1, alleen is er bij het 1e elftal sprake van nacompetitie om zowel promotie- als degradatie. Bij het 2e, A1, B1 en C1 is er alleen sprake van een nacompetitie om promotie.  In de beide documenten van de KNVB staat uitvoerig vermeld hoe het precies zit met de regelingen rondom periodekampioenschappen, schema’s van de nacompetitie en de daaruit volgende promotie- en degradatieregelingen.

Klik hier voor regelingen doelsaldo, kampioenschappen en nacompetitie

Klik hier voor promotie en degradatieregelingen

vorden reunie 2