Vorden, 22 april 2018 – Vorden 1 heeft vanmiddag met duidelijke cijfers verloren van DVC’26: 3-0. De wedstrijd was echter gelijkwaardiger dan deze uitslag doet vermoeden, want t/m de 72e minuut was de strijd tussen de beide middenmoters geheel in evenwicht. In zes minuten tijd werd het echter 1-0 door een prachtige treffer, schoot Vorden tegen de paal, kreeg het in de aansluitende cornerbal een rode kaart voor Bas Abbink en scoorde DVC’26 de 2-0 na een snelle tegenaanval van de didamse ploeg in de 78e minuut. Het slotakkoord was van DVC’26 door met een prachtig afstandschot in de allerlaatste minuut de 3-0 aan te tekenen.

DVC’26 kwam goed uit de startblokken en liet zien dat het na de winterstop ook flink aan zelfvertrouwen heeft getankt. De promovendus uit de 3e klas had een moeizame 1e helft van het seizoen, waarin het o.a. met 3-1 kansloos verloor van Vorden, maar heeft na de winterstop de weg omhoog gevonden. Na ongeveer een minuut of 10 nam Vorden het ritme over en kreeg een licht overwicht. Stefan Eggink schrok zich een hoedje in de 25e minuut toen een voorzet van Gijs van der Veen op de 11 meterstip stuiterde en terwijl de achterhoede bleef staan omdat zij rekenden op de keeper en de keeper bleef staan omdat hij op de achterhoede rekende, kon Stefan de bal op het doel geheel vrij op doel koppen. Deze lastige bal, want als hij echt zou koppen zou de bal te veel vaart krijgen, liftte hij net over de keeper maar ook over de lat … Een minuut voor rust kreeg Vorden de beste mogelijkheid toen Daan Horstman vanaf links naar binnen kwam en met rechts vanaf 8 meter vrij uit kon halen. Maar zijn inzet werd net op tijd geblokt door een sliding van een verdediger die zijn doelman te hulp schoot en ervoor zorgde dat ondanks dat de keeper verslagen was de stand toch 0-0 bleef.

In de tweede helft was het 20 minuten lang een wedstrijd die volledig in evenwicht was. Wel kwamen er iets meer mogelijkheden aan beide kanten omdat er in de omschakeling op beide middenvelden opties kwamen om vooruit oplossingen te kiezen. Het was zo’n wedstrijd waarvan de kenners in de bestuurskamer, op de tribune, het gezellige terras en langs de lijn het over eens waren ‘dat wie het eerste doelpunt scoort ook wel eens kan winnen’….. Deze voetbalwijsheid werd bewaarheid in de 70e minuut toen uit een prachtige uitval via de linkerkant de linksback van DVC’26 weer eens opstoomde en met een tegendraadse lage voorzet op 18 meter de inlopende medespeler vond en deze schoot met een prachtig laag schot raak.

Als de voetbalwijsheid waarheid zou zijn, dan zou de wedstrijd voor de rest schriftelijk afgedaan kunnen worden, maar dit was zeker niet het geval. In vijf minuten tijd gebeurde er ineens van alles wat de wedstrijd op de kop zette. Eerst kwam door een sterke individuele actie Gijs van der Veen alleen voor de keeper, maar zag hij zijn knappe inzet tegen de paal aan komen. Uit de aansluitende corner was er flink wat duw- en trekwerk tussen Bas Abbink en een speler van DVC’26 en de eerstgenoemde ging uiteindelijk met een rode kaart van het veld. Nog geen minuut later was er een prima bloktackle op het middenveld door Vorden, maar tot verbazing van de uitclub gaf de scheidsrechter een vrije trap voor DVC’26. Deze werd snel genomen en via de rechterkant kwam er een lage voorzet die uiteindelijk bijna op de doellijn werd binnen getikt: 2-0.

In de allerlaatste minuut bracht de maker van de 1-0 ook nog de 3-0 op het scorebord toen hij vanaf 18 meter prachtig raak schoot en Vorden met een flinke kater achter liet. Wederom geen punten voor de geel-zwarten die de komende week op donderdagavond en zondagmiddag thuis spelen tegen resp. Union en Varsseveld.